Wat zegt jouw logo en huisstijl over jou?
Eén van de examenopdrachten van De Trimacademie is een reclame opdracht. Deze opdracht krijgen ze al in de eerste les mee en in de derde les hebben we het al over ondernemen, ondernemersvaardigheden en social media. Dat lijkt vrij vroeg in de opleiding, omdat het dan doorgaans nog minimaal een jaar duurt eer de leerling

Een van de adviezen die ik altijd geef is: investeer in een professioneel opgemaakt logo en huisstijl, maar denk zelf ook mee met de opmaak kunstenaars. Welke eerste indruk maakt jouw trimsalon bij jouw klanten? Welke blijvende indruk maakt het? Maar ook de uitstraling van jouw salon, het pad van de auto naar jouw salon en jouw eigen verschijning en omgang met de klant speelt hierin mee. Charme wordt vaak over het hoofd gezien, maar het is een van de meest overtuigende communicatiemiddelen die er is. Een succesvolle trimsalon runnen vereist een zekere mate van charme om een echte verbinding met je publiek te maken. Simpel gezegd; charme is het geheime wapen van een succesvolle trimsalon. Dus, hoe kan je jouw merk met charme overbrengen om jouw publiek te boeien? Zorg dus dat elk contactmoment prettig en inspirerend is.
Om een rol in de branche te spelen, is het van groot belang dat jouw klanten jouw bedrijf hoog opnemen.
Hoe zouden jouw klanten jouw salon waarderen? Hoe denken ze over jouw salon als merk? Hebben ze een mening over de mate van dienstverlening? Blijven ze bij jouw salon? Kleine details kunnen het verschil maken tussen middelmatigheid of een ster status in het hoofd van jouw klanten. Salons die de X-factor hebben, vergroten de salonbeleving en onderscheiden zich van de rest. Dit is de essentie van jouw salon; maak jouw salon als merk zo betoverend en opmerkelijk dat jouw klanten niet eens overwegen om het ooit eens bij de concurrentie te proberen.
Drie elementen die jouw bedrijf opmerkelijk maken
1. Merk
Het ‘merk’ is snel gezegd de definitie van een bedrijf, omdat je niet aan iedereen de ‘wie’ en ‘wat’aan iedereen kan uitleggen. Jouw merk is jouw baken. Het zend signalen uit en spreekt jouw potentiële klanten aan. zodat ze jou kunnen vinden
2. Indruk
Jouw imago is afhankelijk van wat anderen van jouw denken. Het perfectioneren en weergeven van de merkaanwezigheid van jouw salon communiceert en weerspiegelt jouw merkboodschap. Het doel van een indruk van het merk is het creëren van vertrouwen en betrouwbaarheid in en van jouw bedrijf.
3. Identiteit
Je merk neerzetten is net flirten. Beeld je de kracht van een merk in dat echt met mensen kan flirten en verbinden. Een merk is de combinatie van creatieve communnicatiemiddelen die vertellen wie en wat jij bent in een momentopname. Deze middelen communiceren de identiteit van jouw salon in de vorm van lettertypes, kleuren, logo, slogan, foto’s en woorden. Het creëren en uitdragen van je merk, is het creëren van charme.
Hoe wordt jouw merk uitgedragen? Laat het een blijvende indruk bij jouw klanten en gasten? Een merk, wanneer het in harmonie werk met imago, indruk en identiteit, is de beste weg naar een onweerstaanbaar bedrijf.
Wanneer was de laatste keer dat jij jouw merk hebt opgefrist?
De gemiddelde salon verliest 20% van zijn klanten op maandbasis en van elke tien nieuwe klanten komen er maar drie terug. Slechte klantenservice speelt soms zeker een rol, maar er is een heel andere boosdoener verantwoordelijk voor het lage percentage herhaalbezoeken: het merk
Je merk is hoe jij communiceert met het publiek waarom ze voor jouw salon zouden moeten kiezen
In andere bewoording; jouw merk is jouw bedrijf. Het probleem is dat veel salon denken dat ze de concurrentie enkel aan kunnen gaan door de kwaliteit van hun werk. Ze gebruiken dezelfde meestgebruikte lettertypes, kleure en achtergronden die honderden andere salons ook gebruiken en focussen alleen maar op naamsbekendheid. Ze proberen de concurrentie aan te gaan enkel op kwaliteit, maar de realiteit is dat kwaliteit leveren niet de basis is voor competitie in het bedrijfsleven; het is een vereiste.
Veel salons leveren goed werk. Ze zouden anders niet bestaan. De vraag is waarom iemand jouw salon zou kiezen boven die van een ander. Als jouw enige antwoord de kwaliteit die je levert is, dan zal de keuze voor jouw salon alleen gebaseerd zijn op locatie en prijs.
In plaats van een prijsoorlog aan te gaan met jouw concurrentie, kan het ontwikkelen van een uniek merk voor jouw salon voor het aantrekken van meer nieuwe klanten en zorgt er voor dat bestaande klanten terug komen. Hoe je je merk van jouw salon ook voorstelt, het moet het USP (Unique Selling Point) van jouw trimsalon overbrengen om jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie voor het publiek. Alles over jouw logo, kleurkeuzes, layout, prijzen, aangeboden diensten en uiterlijk van jouw salon zou dezelfde boodschap over moeten brengen.
De kracht van charme is pakkend, beïnvloedend en aantrekkelijk. Elk merk kan profiteren van het integreren van charme in creatieve communicate uitingen. In de trimsalonbranche ligt de lat hoog. De merken hebben een kenmerkende stijl nodig om zich te onderscheiden en ideale klanten aan te trekken in een aardig verzadigde markt. Professionele marketing en merkbepaling zorgt voor een aantrekkelijke, geloofwaardige en goed gepositioneerd merk.
Wanneer was de laatste keer dat jouw merk opgefrist is? Als jouw antwoord meer dan 5 jaar geleden is, dan kan het tijd zijn om jouw merk en wat het ‘vertelt’over jouw bedrijf te herevalueren.
WORDT 2025 JOUW JAAR?
