Blog artikelen
Wat is SEO?

Ouderwets adverteren in het huis-aan-huis-blad, kabelkrant of in de Gouden Gids is passé en zonde van je budget. Bovendien kan je je geld maar één keer uitgeven en dan bij voorkeur met een zo hoog mogelijk rendement. Het mag duidelijk zijn dat je in deze tijd nergens meer bent zonder het internet en het hebben

SEO

SEO is de afkorting voor ‘Search Engine Optimalization en betekent letterlijk vertaald ‘zoekmachine optimalisatie’ en vertaald naar je website betekent dit dat je je website zo in kan richten dat deze beter gevonden wordt in Google, of nog beter: bovenaan op de eerste pagina in Google. Natuurlijk is niet alleen de hoge positie belangrijk, maar wel in combinatie met de juiste zoekwoorden. Je hebt er bijvoorbeeld niks aan als iemand in Amsterdam een trimsalon zoekt en jij in Zuid-Limburg bent gevestigd. 

Onderstaand een stappenplan om te kijken of jouw website optimaal is ingesteld voor de zoekmachines en hoe je deze kan verbeteren:

Stap 1: Controleer hoe goed jouw website vindbaar is in de zoekmachines

Ga naar Google en toets een paar relevante termen in en kijk op welke positie jouw website staat. Je doel is om bij de eerste drie vermeldingen op de eerste pagina te staan. Als je je positie wil verbeteren, kan je natuurlijk daar iemand voor inhuren, maar met de tips in dit artikel, kan je dit ook heel goed zelf. Ook heeft Google webmasterhulpprogramma’s.

Stap 2: Zoekmachines, Google en andere websites

Er zijn drie zaken van belang bij zoekmachine optimalisatie:1. Je website is technisch in orde en goed leesbaar voor zoekmachines.2. De zoekmachine ziet door enkele specifieke elementen waar jouw website over gaat3. Populariteit van je website. Wordt er bijvoorbeeld door andere websites naar jou doorgelinkt?

Op http://seo.mkbservicedesk.nl/kan je deze onderdelen gratis laten testen. Deze site geeft je een score voor elk onderdeel en laat je zien welke gebieden aandacht verdienen als je aan de slag wilt met zoekmachine optimalisatie.

Stap 3: De juiste zoektermen kiezen

Kies één tot maximaal drie zoekwoorden uit waarop je gevonden wil worden. Neem voldoende tijd voor deze stap want dit is heel belangrijk. Kies niet enkel voor het woord ‘trimsalon’ of ‘hondentrimster,’ dat is te algemeen, maar kies bijvoorbeeld voor de woordcombinatie ‘trimsalon Amsterdam’. Gebruik vakjargon, maar de woorden die een leek zou gebruiken. Denk ook na of je een woord in enkel- en/of meervoud wil gebruiken.Tip: Google toolsGoogle heeft handige tools waarmee je kunt kijken welke zoekwoorden populair zijn op dit moment (Google Insights for Search en de Keyword Tool), maar je kan ook bekijken met welke zoekwoorden mensen op je website zijn terecht gekomen, zoals met Google Analytics.

Stap 4: Optimaliseren maar!

Als je je website hebt geanalyseerd via http://seo.mkbservicedesk.nl/ , dan blijkt uit de score waar je zwakke punten liggen. Hiermee kan je aan de slag. Zoekmachine optimalisatie checklist:

  • Zoekwoordenlaat je terugkomen in je titels, metatags en in de inhoud van je pagina’s.
  • Schrijf sterke en unieke inhoud. Hierbij zorg je dat de zoekwoorden in de eerste 200 woorden voorkomen. Zorg er alleen voor dat je dit niet op iedere regel doet, want dan zullen de zoekmachines je als spam rapporteren.

Stap 5: Staat alle relevante informatie op je website?

Staat je telefoonnummer op je website en is deze eenvoudig te vinden? Kunnen bezoekers je e-mailen of een contactformulier invullen? 

Stap 6: Word een ster

Als je een goede website hebt, is het belangrijk om de wereld dit te laten weten. Dit kan je doen door:

  • Klanten en leveranciers te vragen om naar jouw website te linken.
  • Artikelen (blogs) op jouw website of de website uit jouw branche te schrijven. 
  • Reageer op andere websites met goed onderbouwde reacties en noem in de afzender je website
  • Kijk of er relevante zoekpagina’s voor jouw branche zijn en vraag daar een link aan.
  • Je mag niet betalen voor links om je positie in Google te verhogen, want dat is tegen de regels van Google en kan juist een lagere positie in de resultaten opleveren of zelfs tot gevolg hebben dat jouw website geblokkeerd wordt.
  • Social media

Een eenvoudige manier om jouw website onder de aandacht te brengen is door op al je communicatiemiddelen het internetadres te zetten, zoals je online handtekening in je mail, visitekaartjes, briefpapier en promotiemateriaal.

MAAK VAN 2020 JOUW JAAR!

De Trimacademie respecteert jouw privacy conform de General Data Protection Regulation. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
opt-in mockup trimacademie2

TRIMOPLEIDING weer van start in april 2020!

Heb je vragen?

Wij hebben antwoorden.

Laat een reactie achter





Aan de slag als hondentrimmer?

In april starten we weer met de vakopleiding hondentrimmen. Bekijk welke data en locaties het beste geschikt zijn voor jou.

*** NIEUW ***

Met onze online leeromgeving is de opleiding eventueel ook grotendeels online te volgen.