Wanneer moet je nee zeggen?
Wij trimmers maken deel uit van de dienstverlenende sector. Het zit in onze natuur om mensen en dieren te willen helpen. Dat is de kern van ons bedrijf. Wanneer we het goed doen, maken we mensen gelukkig. Maar wat als je ze niet gelukkig kan maken? Wat als je het dier niet veilig kan trimmen?
Als je al een poosje in het vak zit, ben je hier vast al eens tegenaan gelopen. Zelfs ik en andere doorgewinterde professionals worstelen wel eens met dit dilemma. Moet je de hond of kat trimmen of moet je de klant weigeren? Het meest gemakkelijke antwoord is om te weigeren om het dier te trimmen. Er zijn echter zoveel verschillende voorbeelden. Als je het gevoel hebt dat jij of het dier een groot risico loopt, dan moet je gewoon nee zeggen en je je niet gedwongen voelen om het dier te trimmen. Dat is jouw goed recht als ondernemer.
In de eerste plaats staat de veiligheid van zowel het dier als jezelf op de eerste plaats. Daarna kan je de situatie verder analyseren:
- Waardoor gaan de alarmbellen in je hoofd rinkelen?
- Wat zijn je persoonlijke vaardigheden als het gaat om moeilijk hanteerbare dieren?
- Is het een nieuwe of vaste klant?
- Kan je veilig werken met het dier als iemand je assisteert?
- Denk je dat het dier meewerkt als de eigenaar erbij blijft of helpt bij het trimmen?
Als ik over bovenstaande vragen nadenk, denk ik altijd ‘Wat is het ergste wat me kan overkomen?’ Het laatste wat ik wil, is dat ik een eigenaar moet vertellen dat zijn dier gewond is geraakt, terwijl de zorg aan mij is toevertrouwd of dat ik met hem naar de dierenarts moet. Of in het ergste scenario: dat hun dier sterft tijdens de trimbehandeling. Want laten we eerlijk zijn; Er kan vanalles verkeerd gaan in een trimsalon, zelfs onder de beste omstandigheden. We werken met levende dieren, scherp materiaal, hoge tafels, baden, drogers, schurende borstels, benches, gladde vloeren. De lijst van gevaren is in elke, zelfs de beste, trimsalon enorm. Op de meeste dagen weet een professioneel trimmer deze gevaren te voorkomen of te omzeilen.
Dus wat doe je als je zesde zintuig de alarmbellen in je hoofd doet rinkelen?
Terwijl je naar een klant staat te luisteren over zijn meest kostbare honden (of katten)kind en je naar het dier kijkt,bekruipt een slecht gevoel je. Ken je het gezegde ‘Vertrouw op je gevoel? Nou, dit is het moment dat je gevoel op volle sterkte van kracht is. Luister er naar!
Het is helemaal niet slecht om ‘nee’ tegen een klant te zeggen, sterker nog, het is goed. Het is het nooit waard om een hond te trimmen die ver boven je niveau van kennis en kunde ligt. Als het meer is dan je aankan, dan ligt er een potentiële, gevaarlijke situatie op de loer. Zowel jij als het dier zijn dan in gevaar. Niet de eigenaar. Ik ken geen enkele professional die met dieren omgaat, die met opzet een dier in gevaar zou brengen of pijn of kwaad zou willen doen. Dat is wel het laatste wat we willen…
Dus als er op die dag iets fout gaat met die behandeling, wiens fout is dat dan? Juist. De jouwe.
Weeg de risico’s af. Wanneer je iets aan een klant weigert, zorgt dat voor een ongemakkelijke situatie, maar het alternatief is nog veel erger als je een eigenaar moet vertellen dat hun huisdier ernstig gewond is geraakt of zelfs is overleden in jouw trimsalon. Dat wil je koste wat het kost vermijden, zelfs als het de klant boos of overstuur maakt. Als het een nieuwe klant is, is het veel makkelijker. Er is dan geen emotionele band met een vaste, terugkerende klant. Het is veel makkelijker om een hond te weigeren die te groot of te agressief is voor jou. Het zijn de vaste klanten die al jaren bij je komen die moeilijk zijn in dit soort situaties. Hoe langer ze klant bij je zijn, hoe moeilijker het is. Bijvoorbeeld als een dier lichamelijk kwalen heeft. Dit is wanneer het nodig is om de risico’s af te wegen en te zoeken naar alternatieven voor je standaard trimbehandelingen. De gezondheid en het welzijn van het dier motent altijd de hoogste prioriteit hebben.
De volgende vragen moet je jezelf stellen:
- Kan het dier veilig getrimd worden met hulp?
- Zou het het dier helpen als de eigenaar aanwezig is tijdens het trimmen?
- Zou een ander moment van de dag beter voor dier zijn? Misschien op een moment dat het dier alleen is, zonder afleiding van andere honden.
- Als je een drukke salon hebt, zou een trimmer die alleen en één op één werkt of die bij mensen aan huis trimt, een betere optie zijn?
- Is het in het beste belang van de hond zijn om het trimmen in één keer zonder stoppen te doen of het juist in meerdere sessies? Of bijvoorbeeld in de loop van de dag of zelfs meerdere dagen?
Er is geen pasklaar antwoord voor elke situatie. Elke situatie is uniek. Wanneer je echter een dienst weigert, doe dit dan vanuit de zorg voor en in het belang van het welzijn van het dier. Wees bereid om je klant alternatieven te bieden, zelfs als dat betekent dat jij niet degene bent die deze hond of kat trimt. Vermeld alle redenen waarom je zijn of haar dier niet kan en niet wil trimmen en vertel het met het zelfvertrouwen van een professional. Zo moeilijk als het is om ‘nee’ te zeggen, zo fijn voelt het als je daadwerkelijk nee hebt gezegd.
Ik hoor op onze Facebookpagina graag van je in welke situatie jij een keer nee hebt gezegd of met welk dilemma jij te maken hebt waar je misschien nee tegen wil zeggen