Blog artikelen
Waarom de ‘makkelijke’ klanten eigenlijk de superhelden van je dagen zijn

Als honden-, katten- of konijnentrimmer ken je het wel: sommige klanten maken je dag gewoon makkelijker, lichter en leuker. Ze zijn altijd op tijd, luisteren naar je adviezen, en doen niet moeilijk als je zegt dat hun hond echt een zes weken schema nodig heeft. Ze weten precies wat je bedoelt als je zegt: “Twee…

Makkelijke klanten trimsalon

Als honden-, katten- of konijnentrimmer ken je het wel: sommige klanten maken je dag gewoon makkelijker, lichter en leuker. Ze zijn altijd op tijd, luisteren naar je adviezen, en doen niet moeilijk als je zegt dat hun hond echt een zes weken schema nodig heeft. Ze weten precies wat je bedoelt als je zegt: “Twee weken langer wachten, betekent dat je hond straks op mij lijkt – volledig door de war!” Deze mensen, mijn vrienden, zijn goud waard. Maar waarom is dat nou zo? En waarom staan we daar niet elke dag even bij stil?

Laten we het even hebben over *de makkelijke klanten*. Die klanten die je een appje sturen zodra je rooster openstaat, meteen een afspraak maken, en ook nog eens keurig op tijd zijn om hun trouwe viervoeter bij je af te leveren. Alsof ze de klok hebben uitgevonden! Deze klanten weten precies wat je nodig hebt, zonder dat je het hoeft uit te leggen. Ze vertrouwen je. En geloof me, dat is tegenwoordig een zeldzaam goed.

Afspraken en de (bijna) magische punctualiteit

Dus je hebt een klant die haar afspraak vijf weken geleden maakte. Vijf weken! Hoe doen ze dat? Want laten we eerlijk zijn, sommige mensen weten niet eens wat ze morgen gaan eten, laat staan dat ze hun agenda al weken vooruit kunnen plannen. Maar de makkelijke klanten? Die hebben het onder de knie. Ze weten dat als je afspraak om 10:00 uur is, je ook daadwerkelijk om 10:00 uur verwacht wordt. Niet 10:15 uur. Niet 10:45 uur met een smoes over de file terwijl je weet dat ze geen auto hebben.

En als ze hun hond brengen, is er geen dramatisch afscheid. Geen tranen, geen “oh nee, mijn schatje kan niet zonder me!” Nee, ze geven een snelle aai, knikken naar je, en zijn alweer onderweg naar hun volgende afspraak. Easy peasy. En wat maakt het jouw leven een stuk makkelijker! Het lijkt misschien een kleinigheid, maar elke minuut telt als je een strakke planning hebt. Met deze klanten weet je dat je je schema kunt volgen en dat je niet ineens twee uur achterloopt omdat iemand dacht dat “vijf minuten later” wel kon.

Het schema van zes weken – een sprookje?

Je hebt vast wel eens een klant gehad die denkt dat hun hond ‘gewoon wat langer door kan zonder knippen’. Ze zeggen dingen als: “Ach, wat maakt het uit, acht weken is toch ook prima?” Prima? Vriendin, na acht weken ziet je hond eruit als een wandelende klittenbal. Denk je dat je viervoeter zich lekker voelt met al die knopen? Het is niet alsof die klitten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Nee, jij als trimmer moet dan met je borstels en kammen in de weer, alsof je een bos doorkruist zonder kapmes.

De makkelijke klant snapt dit. Ze weten dat als je zegt zes weken, het ook echt zes weken moet zijn. Ze rekken het niet. Ze zeggen niet “oh, maar hij ziet er nog prima uit, toch?” Nee, ze boeken die zeswekelijkse afspraak als een klok, en jij weet dat je geen uren bezig zult zijn om de klitten uit het vachtje van Fido te halen.

Respect, met een hoofdletter R

Als hondenkapper ben je niet alleen bezig met schattige hondjes knippen. Je runt een bedrijf. Je hebt te maken met kosten, facturen, afspraken en – laten we eerlijk zijn – soms ook best wat stress. Dus als een klant je respecteert, je advies serieus neemt en niet probeert een “vriendenprijsje” los te peuteren, dan heb je de jackpot gevonden.

De makkelijke klanten respecteren je als professional. Ze weten dat jij de expert bent. Als jij zegt dat een bepaald soort shampoo beter is voor hun hond, dan vertrouwen ze daarop. Ze gaan niet naar Dr. Google om het tegenovergestelde te vinden. En dat, mijn vrienden, voelt als een warme deken op een koude winterdag.

De makkelijke klanten maken het verschil

Het is zo makkelijk om verstrikt te raken in de negatieve ervaringen. We hebben allemaal wel eens die klant gehad die op het laatste moment afzegt, niet komt opdagen, of erger nog – hun hond brengt die eruitziet alsof hij net door een doornstruik heeft gerend en vraagt of je “even snel de klitten eruit kunt halen”. Deze ervaringen blijven vaak hangen. Je hebt er misschien maar één per dag, maar toch blijven ze in je hoofd rondspoken alsof ze er huur betalen.

Maar als je even stilstaat, dan besef je dat voor elke ‘moeilijke’ klant, je misschien wel vijf makkelijke klanten hebt. Die klanten waar je van op aan kunt. Die klanten die je dag een beetje lichter maken, omdat je niet drie keer hoeft te vragen of ze hun hond al gekamd hebben. Zij zijn jouw mensen. Zij maken het verschil.

Van negatieve naar positieve vibes

Negatieve ervaringen zullen er altijd zijn, en het is soms een uitdaging om ze niet te laten overheersen. Maar hier is het geheim: elke negatieve ervaring is een kans om de positieve meer te waarderen. Had je die klant die niet op kwam dagen en je tijd verspilde? Oké, maar daarna kwam je favoriete klant die je altijd een glimlach bezorgt. Het zijn die momenten waar je je op moet richten. Want hoewel je geen controle hebt over de mensen die je dag soms verpesten, heb je wél controle over hoe je ermee omgaat.

Het draait om balans

Het leven als trimmerzal altijd een mix van ups en downs zijn. Sommige dagen gaan soepel, terwijl andere dagen voelen als een marathon door stroop. Maar de makkelijke klanten maken de balans zoveel beter. Zij brengen je energie omhoog. Ze laten je glimlachen, ook op die dagen dat je eigenlijk je schaar het liefst in een hoek zou gooien.

En als je jezelf toestaat om je te concentreren op de mensen die het wél begrijpen, die je respecteren en waarderen, dan voel je je ineens veel lichter. Want voor elke klant die vraagt om een last-minute afspraak (en geen ‘nee’ accepteert), is er een klant die gewoon weet hoe waardevol jouw tijd is. En dat is de energie waar we voor werken.

Het moraal van dit verhaal?

De makkelijke klanten zijn je superhelden, ook al dragen ze geen cape. Ze begrijpen je, respecteren je, en helpen je door je werkdag heen zonder drama. Dus de volgende keer dat je een slechte ervaring hebt met een last-minute afzegging of iemand die denkt dat je een tovenaar bent die van een klittenbol een showhond kan maken in vijf minuten, denk dan aan je makkelijke klanten. Zij zijn er, ze waarderen je, en zij zijn de reden waarom je doet wat je doet.

Houd je vast aan die positieve energie, en onthoud: het leven als trimmer kan een uitdaging zijn, maar het zijn de goede klanten die het allemaal de moeite waard maken.

 

WORDT 2025 JOUW JAAR?

De Trimacademie respecteert jouw privacy conform de General Data Protection Regulation. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
2025 wordt mijn jaar

onze TRIMOPLEIDING start 2x per jaar: april en oktober

Heb je vragen?

Wij hebben antwoorden.

Laat een reactie achter





Aan de slag als trimmer?

In april starten we weer met de vakopleiding honden- en kattentrimmen. Bekijk welke data en locaties het beste geschikt zijn voor jou.

*** NIEUW ***

Met onze online leeromgeving is de opleiding eventueel ook grotendeels online te volgen.