logo Trimacademie_02
Blog artikelen
Verhoog jij jaarlijks je prijzen?

Veel trimmers hebben moeite om jaarlijks hun prijzen te verhogen, maar als je dit niet doet, betekent dit eigenlijk dat je elk jaar dat je dit niet doet, er op achteruit gaat. Jouw vaste en variabele kosten stijgen namelijk ook elk jaar en op het moment dat jij je prijzen niet verhoogd, betekent dit dat…

Veel trimmers hebben moeite om jaarlijks hun prijzen te verhogen, maar als je dit niet doet, betekent dit eigenlijk dat je elk jaar dat je dit niet doet, er op achteruit gaat. Jouw vaste en variabele kosten stijgen namelijk ook elk jaar en op het moment dat jij je prijzen niet verhoogd, betekent dit dat je dus zelf minder overhoudt onder aan de streep. Het is dus niet de vraag óf je je prijzen elk jaar, moet verhogen, maar met hoeveel.

Ik verhoog mijn prijzen jaarlijks minimaal met de jaarlijkse inflatie. De prognose voor de inflatie van 2019 is 2,3%. Dit komt neer op €1,15 voor een hond van €50,00. In bepaalde branches gaat het BTW tarief ook nog eens van 6% naar 9%, dus daar zal een grotere prijsverhoging plaatsvinden. In onze branche is dat niet van toepassing. Ons BTW tarief is op 1 oktober 2012 al van 19 naar 21% gegaan. Die verhoging heb ik toen ook extra doorberekend in mijn prijsverhoging. Daarnaast besloot ik toen een pinapparaat aan te schaffen en heb ik daarbij gepaarde gemiddelde kosten per klant ook daarbij doorberekend.

Onafhankelijk van deze inflatie kan je ook voor een extra prijsverhoging kiezen, omdat je jouw bedrijf financieel naar ‘the next level’ wil tillen, maar al aan je maximale capaciteit per dag zit. Stel dat dit om vier honden per dag gaat en vijf dagen per week. We gaan even uit van het laagste getal uit, dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat het om kleine hondjes van gemiddeld €50,00 gaat. Dit komt op neer op de volgende berekening: 4 x €50,00= €200 per dag x 5 dagen = €1000 per week. Gemiddeld werken we 48 weken per jaar (rekening houdend met weekenden, vrije dagen en feestdagen) dus dit komt per jaar op een omzet van €48.000. Stel, je verhoogt je prijzen dan met €2,00, dan ziet de eindsom er als volgt uit: €49.920. En dan gaan we dus alleen nog van de kleine hondjes uit, geen toeslagen of extra verkopen. Het is dus zeker lonend, afgezien nog van de inflatie, om je prijzen jaarlijks te verhogen. Sommige collega’s hoor ik nu in gedachten al roepen:”Maar straks raak ik mijn klanten kwijt!” Geloof me, de juiste klanten die tevreden zijn over jouw dienstverlening en kwaliteiten, die gaan echt niet hun geliefde viervoeter voor €2,00 naar een ander brengen. Bovendien houden de meeste mensen niet van verandering en hebben de ze geen zin om te zoeken naar een andere trimsalon voor een paar euro. Jij gaat toch ook je brood niet ergens anders kopen als het bij je favoriete bakker 20 eurocent duurder wordt? 

Maar hoe pak je die prijsverhoging het beste aan? Hieronder geef ik enkele tips voor het schrijven en versturen van een prijsverhogingsbrief aan jouw klanten:

  1. Houd het bij het schrijven van een prijsverhogingsbrief aan je klanten simpel. Verontschuldig je op geen enkele manier voor de prijsverhoging. Ik zal hier een voorbeeld plaatsen van een brief die je aan je klanten mee zou kunnen geven:

Lieve klant,

het was een waar genoegen om met u en uw huisdier te mogen samenwerken afgelopen jaar. Bedankt voor het in mij gestelde vertrouwen van de zorg voor uw hond/kat/cavia/konijn. Als gevolg van de stijgende kosten voor mijn bedrijf zullen mijn tarieven in 2019 licht stijgen. Mijn prijzen zullen met €2 voor kleine honden stijgen en voor grote honden met €3,50. 

Ook in het nieuwe jaar zal ik mijn uiterste best blijven doen om u de best mogelijk zorg en trimbehandeling aan uw dier te geven. Ik kijk er dan ook naar uit om onze samenwerking in 2019 weer voort te mogen zetten. 

Hartelijke groet,

(naam)

(bedrijfsnaam)

2. Hoe en wanneer verstuur je je prijsverhoging? Als je je klanten op regelmatige basis een e-mail of nieuwsbrief stuurt, dan kan je dit eenvoudig op deze manier doen, maar om er zeker van te zijn dat iedereen dit bericht krijgt en het bijvoorbeeld eng vindt om mensen dit persoonlijk te vertellen, kan je deze brief ook aan elke klant persoonlijk meegeven of in de vorm van een algemene mededeling in de trimsalon ophangen. Maak het jezelf niet moeilijker dan het is.

Mocht je toch een paar klanten kwijtraken (en dan is het nog niet gezegd dat het door de prijsverhoging komt), dan zullen het er maar 2-5 op een paar honderd klanten zijn. Zeg nou zelf, je wil zelf ook niet met mensen werken die ontevreden zijn en niet willen betalen voor jouw tijd. Mijn ervaring is trouwens dat de klanten die weg gaan, vaak de klanten zijn die ik stiekem toch liever kwijt dan rijk was 😉 bovendien kreeg ik er dan meestal leukere klanten voor terug. Ik neem dus graag afscheid van klanten die puur en alleen weg gaan vanwege een prijsverhoging, want ze maken op deze manier ruimte voor klanten die wel op tijd komen, mijn diensten het geld wel waard vinden en meer respect voor mij hebben. 

MAAK VAN 2019 JOUW JAAR!

De Trimacademie respecteert jouw privacy conform de General Data Protection Regulation. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
opt-in mockup trimacademie2

TRIMOPLEIDING weer van start in april 2019!

Heb je vragen?

Wij hebben antwoorden.

Laat een reactie achter





Aan de slag als hondentrimmer?

In april starten we weer met de vakopleiding hondentrimmen. Bekijk welke data en locaties het beste geschikt zijn voor jou.

*** NIEUW ***

Vanaf april 2019 is de opleiding ook grotendeels online te volgen.

Tweet
Share
Pin
Share
+1