Prijsstelling
In de Facebookgroep Trimsalon Professionals (maar ook andere vakgerelateerde groepen) komen geregeld vragen voorbij zoals "Wat vragen jullie voor een (ras)?". En vlak voor en na de feestdagen was de meestgestelde vraag: "Gaan jullie dit jaar ook omhoog? Zo ja, hoeveel?"

Prijsstelling is toch een dingetje. Zo nu en dan krijg ik weer zo’n telefoontje:”Heeft u plek en wat kost het?” Als ze daarna zeggen”k ga het even overleggen”, dan weet ik al genoeg. Ik ben te duur. In de eerste jaren kon ik daar echt van balen en vroeg ik mij dan weer af of ik nu echt zo duur was. En geloof me, dat was echt niet zo, want de laatste jaren ben ik juist mijn prijzen gaan opkrikken, omdat ik veel te laag ben gestart. Ik had ook altijd de neiging om mijn prijzen te moeten verantwoorden als een (potentiële) klant mijn prijzen te hoog vond. Gelukkig heb ik me nooit laten verleiden tot het onderhandelen over de prijs. De eerste week dat ik open was, werd ik gebeld door een werknemer van mijn vader (hij is accountant, maar was destijds ook mede-eigenaar van het familie schildersbedrijf). Hij had een Maltezer en gunde het mij wel, althans, dat waren zijn woorden. Maar dan moest ik het wel voor dezelfde prijs doen als zijn huidige trimster. Ik was €5,00 duurder en gelukkig hield ik mijn poot stijf. Hij heeft nooit een afspraak gemaakt, maar ik ben er nooit een seconde rouwig om geweest. Ik werk voor wat ik waard ben.
Het geven van prijzen via de telefoon. Nog zoiets waar je gauw mee de boot in kan gaan. Het gebeurde mij vorige week nog. Je vraagt alle vragen die je moet stellen, maar de eigenaar geeft niet altijd de juiste antwoorden en uiteindelijk heb je een verkeerde prijs gegeven zonder de hond te zien. Bij mij belde er een eigenaar van een Berner Sennen, doorgestuurd door een oud-stagiaire wegens een schouderblessure. De afspraak was gemaakt en toen vroeg ze nog ‘even’ tussen neus en lippen door wat het kostte, dus ik noem mijn vanaf prijs. Afgelopen vrijdag stond hij met de baas op de stoep. Al blaffend en stuiterend beukte hij op een haartje (haha) na mijn vitrinekast niet om. Vol wol, krullen, klitten en met de mededeling dat hij ook goed kort mocht. Een harige, doorgeschoten nachtmerrie van in totaal vier uur. Na het wassen, uitblazen, uitkammen heb ik de telefoon maar gepakt om mijn oud-stagiaire maar eens aan de tand te voelen hoe lang het geleden was dat deze beer bij haar geweest. Ze antwoordde februari/maart 2019 (bij navraag beweerde de eigenaar juli) . Aha. Normaal heb ik nog wel eens na dit soort foutjes van mijn kant; Eigen schuld, dikke bult, maar met deze gegevens in mijn achterhoofd heb ik bij het afrekenen gewoon mijn prijs gevraagd. Geen uitleg. Ik had tenslotte ‘vanaf’ gezegd. Maar toch zit het je niet lekker als je een paar tientjes meer vraagt.
Een andere mogelijkheid is om een schatting te geven in de trant van “tussen €45 en €55”, maar vaak hoort de klant alleen (hoe toevallig) de laagste prijs en heb je dan bij het afrekenen alsnog de poppen aan het dansen. De eigenaar van de Berner gaf geen krimp, hij zag er dan ook uit als een plaatje, maar we zullen zien of hij over een half jaar (of pas weer over een jaar) weer opbelt om een afspraak te maken, want de prijs van mijn oud-stagiaire vonden ze al duur. Ik ben in ieder geval weer even wakker geschud om geen prijzen over de telefoon te geven, hoewel dit niet altijd mogelijk zal zijn. Sommige mensen willen toch een indicatie, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten en weten of ze het zich kunnen veroorloven. De volgende keer toch maar weer benadrukken dat de prijsindicatie een ruwe schatting is en dat ik pas een definitieve prijs kan geven als ik de hond gezien heb.
Dan zijn er nog de prijssurfers die altijd op zoek zijn naar de goedkoopste. Mijn ervaring is dat je het beste kort, zakelijk en recht door zee kan zijn. Zeg dit zonder onbeleefd te zijn en mocht de vraagsteller opmerken dat je (te) duur bent, zeg dan met je meest opgewekte stem “Maar ik ben elke cent meer dan waard!” Laat je niet gek maken en geef geen korting. Jij krijgt bij de bakker ook geen korting. Je krijgt ook geen korting op je gas, water en licht of bij een volle tank brandstof. Honden zijn geen eerste levensbehoefte, maar een luxe. Als je je geen luxe kan veroorloven, dan moet je er niet aan beginnen. Zo simpel is het (het is natuurlijk wat anders als de hond er al was en door omstandigheden kunnen mensen het onderhoud niet meer betalen). Dat geldt ook voor baasjes met meerdere honden die om korting vragen. Het is niet jouw schuld dat zij meerdere honden hebben en jij hebt nog steeds hetzelfde werk en doet nog net zo lang over elke hond. Het is ook niet jouw schuld dat ze een hond hebben gekocht met hoge onderhoudskosten (Doodles!). Ze hadden ook een kortharige of een kleine hond kunnen nemen! Dat geldt ook voor het feit dat ze het zich niet kunnen veroorloven om de hond op regelmatige basis te laten trimmen. Overleg om de hond kort(er) te houden, zodat ze minder vaak hoeven te komen.
Extra kosten
Mijn basis trimbehandeling bestaat uit twee keer wassen met welke shampoo en conditioner dan ook, drogen, knippen, scheren of plukken, nagels knippen, oren uitplukken en anaaklieren legen. Ik leg niet op elke slak zout, maar voor sommige dingen heb ik wel geleerd om extra kosten in rekening te brengen, omdat er extra tijd en werk bij komt kijken. Ik kan er niks aan doen dat de hond geklit is. Ik werk vijf dagen per week en ze kunnen me altijd bellen. Het is hun verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de hond niet in de klit raakt. Niet de mijne. Het is ook niet mijn schuld dat ze een moeilijke hond hebben. In de meeste gevallen is de hond niet zo geboren en is het hun schuld dat hij zo is. Werken met moeilijke honden kost extra tijd, is meer werk en kan zelfs gevaarlijk zijn!
Ja, prijsstelling blijft altijd een dingetje. Mijn prijzen zijn vanaf prijzen per ras, maar ook daar kom je wel eens bedrogen mee uit, want in één ras kan je veel verschil in maat en vacht tegen komen. Neem nu de Berner Sennen. De één is wat aan de kleine kant en heeft vlak aanliggende bovenvacht en weinig ondervacht. Weer een ander is bijna twee keer zo groot, vol ondervacht en heeft zeer lang haar. De één volstaat met wassen, drogen, een kam er door en een paar knipjes om de voeten te fatsoeneren, terwijl bij de ander er met gemak een vuilniszak met haar uitkomt, de oren geplukt en rondom bijgeknipt moet worden. Zet vijf Berners op een rijtje en ze zijn allemaal verschillend in grootte, vacht, karakter, enzovoort. Dit geldt ook voor andere rassen, zoals bijvoorbeeld de Engelse Cocker Spaniël, Golden Retrievers, Newfoundlanders, ruwhaar teckels, etcetera. De andere optie is het hanteren van een uurprijs, maar ook dat is niet altijd even eerlijk, want de een is sneller dan de ander. Sterker nog; de enige dag ben ik ook sneller dan de ander.
Ook mijn prijzen zijn per 1 januari weer omhoog gegaan. Dit jaar ben ik slechts meegegaan met de inflatie, omdat mijn kosten in verhouding tot 2019 niet enorm omhoog zijn gegaan, maar het jaar bijvoorbeeld wel, omdat ik een pinapparaat had aangeschaft en hiervoor niet alleen de aanschafkosten kwijt was, maar er ook maandelijkse transactiekosten bij kwamen. Kosten die ik ervoor niet had. Ook de prijzen voor de grote honden zijn na zulke honden als de Berner Sennen weer een issue; veel werk, zwaar werk en in dezelfde tijd kan ik meerdere kleine hondjes doen. Je vraagt jezelf nu vast af:
Hoe moet ik mijn prijzen nu bepalen?!
- Bepaal het aantal trimuren per dag x het aantal dagen per week= dit zijn je wekelijkse trimuren
- Je wekelijkse trimuren x 48 weken per jaar = jaarlijkse trimuren (wil je meer vrije dagen of vakantie, dan stel je het aantal werkweken per jaar bij naar beneden)
- Daarna deel je je jaarlijkse kosten door je jaarlijkste trimuren. Dit zijn je kosten per uur. Hierbij moet je ook de uren buiten het trimmen meerekenen die je besteedt aan je administratie, inkopen, etc.
- Je kosten per uur x minimaal 2.5
Op deze manier betalen klanten die trouw elke 4,6,8, 10 of 12 weken komen minder dan klanten die hun overwoekerde, ontplofte en geklitte honden één keer per jaar brengen. Prijs naar wat je waard bent. Goede, professionele trimmers zijn zeldzaam en je bent je gewicht in goud waard als je goed bent in wat je doet en altijd probeert kwaliteit af te leveren. Jouw dienstverlening is een vaardigheid en ene kunst waarin je heb geïnvesteerd. De klanten die echt om hun honden geven, vinden jou het geld meer dan waard als je goed werk levert en om hun hond geeft. Klanten die niet om hun honden geven, tja, die zullen ook niet om jou geven, dus waarom zou jij dat wel om hun doen?
WORDT 2025 JOUW JAAR?
