Blog artikelen
Ik wil een eigen trimsalon – deel 6

De eerste maand zit er op. Ga er niet vanuit dat je direct een volle agenda hebt. Wanhoop niet. Op het moment dat je niet IN je bedrijf werkt, heb je juist de tijd om AAN je bedrijf te werken (of als het later erg druk is, om even op adem te komen). Succesvol worden

TRIM Blog Trimsalon

Stuur je klanten na de eerste maand of het eerste kwartaal een kaartje en bedankt ze voor het vertrouwen en maak van de gelegenheid om hen om feedback te vragen. Zo weet je wat ze van jouw manier van werken vinden. Als ze niet tevreden zijn, zullen ze ook minder snel terug komen. Je bestaande klanten zijn erg belangrijk. Klanten krijgen is eenvoudig, klanten houden beduidend moeilijker. Zorg ervoor dat je bijhoud hoeveel je hebt gehad, in welke leeftijdsgroep, welke behandeling, etc. Het geeft je meer inzicht in je klantenkring. Te weinig klanten? Misschien moet je je juist op een andere doelgroep richten.

Noteer persoonlijke dingen van je klanten op hun klantenkaarten. Wat is er leuker dan dat je eigen kapster bijvoorbeeld weet dat je net op vakantie ben geweest naar Italië? Je klanten in jouw trimsalon vinden het ook leuk als je nog weet wat ze allemaal verteld en meegemaakt hebben. Met de computer is nog makkelijker dit allemaal bij te houden. Ook wat de klant wel en niet wil.  Het is heel vervelend als een klant elke keer dezelfde vragen krijgt, bijvoorbeeld of zij een klanten pas wil, terwijl ze elke keer aangeeft het niet te willen. Dat zou je zelf ook niet fijn vinden. Dit kan je voorkomen door een notitie in te voegen bij de klant. 

Acties

Bedenk bij een actie goed wat je doel is. Wanneer wil je welke klanten extra in je trimsalon? Stem je actie daarop af! Is de maandag bijvoorbeeld een dag waarop je standaard weinig afspraken hebt? Geef dan een kleine korting op een trimbehandeling of op een bepaalde trimbehandeling.  Hou je acties goed in de gaten en probeer regelmatig iets nieuws. Maak daarbij een lijstje:

  • Welke klanten wil aanspreken?
  • Wat wil ik ze verkopen?
  • Op welke tijdstippen of dag(en) van de week wil ik dat doen?
  • Hoeveel korting wil ik ze geven?

Bedenk daarna een actie, voor welke groep en stem deze op elkaar af. Probeer ook bij te houden of je verloren klanten hebt. Ook op hen kan je een speciale actie afstemmen om te proberen om ze weer terug te krijgen. Kapsalons maken al jaren met succes hier gebruik van door ze bijvoorbeeld een kaartje te sturen aan klanten die bijvoorbeeld al minimaal 9 maanden niet meer zijn geweest met  ‘We missen u’ en daarop een korting om ze over de streep te trekken. 

Website en social media

Zo belangrijk als het vroeger was om in het telefoonboek te staan, zo belangrijk is het om goed gevonden te worden op het internet. Iedereen met een computer heeft tegenwoordig internet, dus zorg dat je een mooie en representatieve website hebt. Dit is de eerste indruk die je op jouw klanten maakt, dus dit is erg belangrijk. Ook het gebruik van social media, voornamelijk Facebook, is een makkelijke en goedkope manier om in contact met jouw klanten te komen.

Valkuilen

  1. Afrekening Belastingdienst: Een paar maanden na het eerste jaar moet je een opgave doen van je inkomsten van het afgelopen jaar. Wanneer je meer winst hebt gemaakt dan verwacht, krijg je een naheffing. Zorg ervoor dus voor dat je een deel van je inkomsten alvast hiervoor reserveert. 
  2. Voor de klant denken: Ga geen lagere prijzen vragen, omdat je denkt dat je klant het te veel vindt. Als het goed is, heb je je prijzen bepaald aan de hand van je uitgaven en je gewenste loon. Je moet die prijzen wel vragen, anders kan je je eigen rekeningen niet betalen. Wanneer je zorgt dat je klanten waar voor hun geld krijgen, krijgen ze nooit teveel.
  3. Laat niet alles vallen om je klanten koste wat het kost in te plannen: Sommige klanten willen het liefst gisteren dan vandaag nog een afspraak. Wanneer ze in het begin nog dezelfde dag terecht kunnen, verwachten ze dit in de toekomst (wanneer jij het drukker hebt) ook en wordt het niet gewaardeerd als dit dan niet lukt. Zeg bijvoorbeeld dat er toevallig een plaatsje vrij is. De klant verwacht de volgende keer niet dat hij automatisch weer op zo’n korte termijn terecht kan, maar waardeert dit op dat moment des te meer. 
  4. Te weinig werken aan je bedrijf: Als je druk bent met het trimmen in je salon en je alleen met de invulling hiervan bezig houdt, vergeet je om je te verdiepen in het verhogen van je omzet en het besparen van je kosten. Plan hier elke dag een uurtje voor in. Bijvoorbeeld op maandag social media, dinsdag planning en promotie, woensdag het schrijven van een blog en werken aan je website, donderdag het promoten van je website en je blog en vrijdag feedback aan je klanten vragen. Op deze manier dwing je jezelf om met een andere kant van je trimsalon bezig te zijn. Een cursus voor management en marketing is hierbij ook geen overbodige luxe. Richt je dus niet alleen op het trimmen, maar ook op ondernemen!
  5. Administratie: Niet het meest opwindende onderdeel van je eigen bedrijf en voor veel trimsters allesbehalve hobby, maar dit behoort tot een wettelijke verplichting bij het hebben van een eigen bedrijf. Zorg dat je op de hoogte bent van wat er van je wordt verwacht en volg eventueel hiervoor een cursus. 

Checklist

Als je je eigen trimsalon opstart, kom je met de volgende bedrijven en instanties in aanraking:

  • Gemeente: Hier ga je informeren of je in het pand dat je gevonden hebt een trimsalon mag starten. Misschien mag dit niet volgens het bestemmingsplan. Kan er dan een wijziging worden aangevraagd of moet je op zoek naar een andere optie? Ook ga je hier informeren hoeveel mensen van jouw doelgroep in de buurt wonen.
  • Kamer van Koophandel: Je gaat hier informeren voor de naam van jouw salon. Je gaat een handelsnaamonderzoek uitvoeren om zeker te weten dat jouw naam niet al bestaat in dezelfde branche. Als je je salon op gaat starten, ga je je hier ook inschrijven. Op de website van de Kamer van Koophandel kan je veel informatie vinden voor starters, onder andere over administratie en belastingen. Ook organiseert de Kamer van Koophandel jaarlijks Startersdagen.
  • Belastingdienst: Je gaat je ook opgeven bij de Belastingdienst als je je salon opstart en vraagt informatie op over de soorten belasting die je moet betalen en wanneer je die moet betalen.
  • Bank: Je gaat een rekening openen bij de bank. Daarnaast kan je bij de bank veel financiële vragen stellen.
  • Boekhouder: Zoek een boekhouder die jouw helpt bij het financiële gedeelte van jouw trimsalon. Hij of zij houdt jouw financiële zaken van jouw trimsalon in de gaten en die bespreek je regelmatig met hem of haar.
  • Groothandels en leveranciers: Je gaat je trimsalon inrichten en heb je diverse producten nodig, daarvoor ga je bij een groothandel kijken. 

De internetsites waar je terecht kan voor deze bedrijven:

http://gemeente.pagina.nl (voor de gemeente)

http://www.kvk.nl (Kamer van Koophandel)

http://www.belastingdienst.nl (Belastingdienst)

http://banken.pagina.nl (voor een bank)

http://www.goudengids.nl (voor een boekhouder in de buurt)

Financiën

  • Je gaat jouw financiën op een rijtje zetten met een financieel adviseur.
  • Je gaat de volgende kosten berekenen: huisvestingskosten, personeelskosten, inkoopkosten, afschrijvingskosten, verkoopkosten, verzekerings- en bankkosten, overige kosten

Dan:

  • Tel je alle kosten op + jouw loon + jouw gewenste winst;
  • nu heb je jouw benodigde omzet uitgerekend;
  • Je gaat je benodigde opbrengst per minuut berekenen;
  • Ga je jouw effectiviteit bepalen (hoeveel klanten per dag);
  • Kan je jouw tarief bepalen.

Marketing

  • Bij de opening van jouw trimsalon ga je een goede actie verzinnen. Een goede actie kan je meten (je deelt bijvoorbeeld een bon uit) en stimuleert de klant om nog een keer terug te komen. Ook stel je een einddatum in van de actie.
  • Als je wat langer open bent, ga je naar jouw klantenbestand kijken. Welke dagen wil je meer klanten? Wil je bepaalde behandelingen meer verkopen? Heb je een nieuw product wat je graag wil verkopen?
  • Je gaat bekijken voor welke groep je een actie wil maken: 1. nieuwe klanten; 2. klanten die terugkomen; 3. klanten die sneller terugkomen; 4. klanten die per bezoek meer besteden.

Succes met jouw eigen trimsalon!

WORDT 2025 JOUW JAAR?

De Trimacademie respecteert jouw privacy conform de General Data Protection Regulation. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
2025 wordt mijn jaar

onze TRIMOPLEIDING start 2x per jaar: april en oktober

Heb je vragen?

Wij hebben antwoorden.

Laat een reactie achter





Aan de slag als trimmer?

In april starten we weer met de vakopleiding honden- en kattentrimmen. Bekijk welke data en locaties het beste geschikt zijn voor jou.

*** NIEUW ***

Met onze online leeromgeving is de opleiding eventueel ook grotendeels online te volgen.