Ik wil een eigen trimsalon – deel 4
Voordat je een huurovereenkomst tekent, trimmateriaal besteld of andere financiële verplichtingen aangaat, moet je deze vraag eerlijk beantwoorden: Hoe kom ik aan de financiële middelen? Dit omvat alles vanaf het moment van de opening tot de eerste zes maanden dat je open bent.
Veel kleine bedrijven halen het niet. Niet omdat ze geen goed concept hebben, ze geen goed werk afleveren of omdat er onvoldoende vraag is, maar omdat ze een onrealistisch beeld hebben over de snelheid waarmee hun bedrijf kostendekkend is. Gok niet met je toekomst, maar zorg dat je een gedetailleerde, schriftelijke begroting voor de opstartkosten en het eerste jaar hebt. Het is niet onverstandig om dit samen met een financieel adviseur te doen. Samen met de adviseur ga je kijken hoeveel geld je uit kan geven aan het huren van een pand en andere vaste lasten. Om te bepalen wat je uit kan geven, zal je wel eerst de omzet moeten bepalen.
Het is niet eenvoudig om te bepalen hoeveel omzet je denkt te maken. Het is daarom makkelijker om naar je kosten te kijken en zo je benodigde omzet uit te rekenen. Je telt al je verwachte kosten bij elkaar op, zoals: huisvestingskosten, inkoopkosten, afschrijvingskosten, verkoopkosten, verzekering- en bankkosten, overige kosten, etc. Daarbij tel je je eigen loon op en de winst die je wil behalen. Dit resulteert in de benodigde omzet. Wanneer je de totale omzet hebt uitgerekend, kan je ook je uurtarief berekenen. Dit is belangrijk in het bepalen van je tarief, omdat je als het ware je tijd in de trimsalon verkoopt.
Omzet per uur
Bepaal hoeveel dagen per week je open bent (bijvoorbeeld 5 dagen) en hoeveel uur per dag (8 uur). Vervolgens maak je de volgende berekening: 8 (uur) x 5 (dagen) x 45 (weken)= 1800 uur. Een jaar bestaat weliswaar uit 52 weken, maar je moet ook rekening houden met zondagen, feestdagen, vrije dagen, ziekte en vakantie. Wil je bijvoorbeeld meer vakantie, omdat je nog kleine kinderen hebt, dan stel je het aantal weken in je berekening uiteraard bij. Vervolgens deel je je benodigde omzet door het aantal jaarlijkse uren. Als je je uurtarief weet, dan kan je ook de prijzen per behandeling bepalen. Stel dat je op een uurtarief van €30,00 uitkomt. Je kan er dan voor kiezen om per klant je uurtarief te hanteren of bijvoorbeeld een vast bedrag. Doe je gemiddeld 1,5 uur over een Shih Tzu, dan kan je een vaste prijs hanteren van €45,00.
Je effectiviteit is echter nooit 100%, want in de praktijk ben je soms met de ene klant wat langer bezig, waardoor je uitloopt of valt er een klant uit. Ga daarom dan ook niet van 100% effectiviteit uit, want hierdoor maak je een te hoge inschatting, waardoor je niet meer alle kosten kan dekken.
Omzet
Probeer je omzet zo hoog mogelijk te maken door:
- Nieuwe klanten aan te trekken
- Je bestaande klanten terug te laten komen
- Je bestaande klanten sneller terug te laten komen
- Je klanten per bezoek meer te laten besteden
Maak een lijstje met zaken die je gaat doen om nieuwe klanten te trekken, ze te stimuleren (sneller) terug te laten komen en ze per bezoek meer te laten besteden.
- Zorg dat je aardig bent tegen je klanten. Mensen vertellen dit door aan anderen en ze komen terug. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar in de drukte of door bepaalde omstandigheden kan je onbedoeld kortaf zijn. Klanten komen niet alleen voor je kwaliteiten als trimster, maar willen ook aandacht hebben.
- Leuke acties voor klanten
- Een opvallende etalage, gevel of aankleding
- Een klantenspaarsysteem en -pasje
- Een mooie, duidelijke website
Door bij andere salons een kijkje in hun keuken te nemen, kan je leren waar je zelf goed op moet letten. Dit kan variëren van de buitenkant van de trimsalon, parkeergelegenheid, de ontvangst, een kopje koffie, maar ook hoe jij als klant wordt geholpen, etcetera. Maak een lijstje voor jezelf wat je wel, maar vooral ook wat niet wil in jouw trimsalon.
Acties
Wees creatief in het bedenken van diverse acties, maar hou hierbij de vier punten voor meer omzet in gedachten. Bedenk een actie om nieuwe klanten aan te trekken, om klanten te behouden, om klanten sneller terug te laten komen en een actie om klanten meer te laten besteden. Denk bijvoorbeeld aan een actie waarmee ze korting krijgen als ze direct een nieuwe afspraak maken of VIP korting als ze sneller terugkomen (bijvoorbeeld na 4-6 weken 15% korting, 6-8 weken 10%, 8-10 weken 5% korting), een Vriendenactie (bij het aanbrengen van een nieuwe klant, krijgt zowel de nieuwe als de bestaande klant korting) of dat ze in de zomermaanden een gratis Ibiza Featherextension krijgen.
Opvallende etalage, gevel of aankleding
Je wil niet dat (potentiële) klanten aan de buitenkant niet gelijk zien dat er een trimsalon is gevestigd, want dat betekent dat mensen je zo voorbij lopen en je veel mogelijke klanten mist. Zorg dus dat je een opvallende etalage hebt of een groot uithangbord!
Klantenpas
Met een spaarsysteem en pas voor klanten bind je je klanten aan je, hebben ze al je gegevens makkelijk bij de hand en krijgen ze nog korting op producten of behandelingen. Op deze manier verkoop je meer producten, merken ze de kwaliteit van jouw producten op en blijven ze deze daarna over het algemeen kopen.
Website
Je website is tegenwoordig het eerste contact met je klanten. Nog voor je ze daadwerkelijk aan de telefoon hebt gehad of ontmoet. Je hebt maar één keer de kans voor een eerste indruk, dus zorg dat ze goed is! Hierbij hoort ook je vindbaarheid op internet en een goede domeinnaam.
Interieur
Het interieur van je trimsalon is heel belangrijk voor je uitstraling en dit moet passen bij het soort klanten waar je je op richt. Natuurlijk moet je het zelf ook mooi vinden! Om ideeën op te doen, kan je bij collega’s rondkijken. Zowel in hun trimsalon, als op het internet. Ga ook bij groothandels en leveranciers voor je daadwerkelijk iets gaat kopen en houd ook rekening met duurzaamheid en ergonomie. Hou ook rekening met eventuele aanpassingen, zoals het plaatsen van een boiler, uitbreiding van de meterkast, etc. en maak hierover duidelijke afspraken met de eventuele verhuurder en aannemer.
Producten
Een verkooptechniek om grotere winst of omzet te behalen, is upsell. Je probeert hierbij naast de standaard behandeling bijproducten te verkopen, maar dit kan bijvoorbeeld ook een borstel- of wasarrangement zijn. Dit betekent niet dat je als een gladde autoverkoper mensen dingen aan hoeft te smeren. Denk vanuit de klant. Als dit jouw hond was, welke producten zou jij nodig hebben? Deze producten zijn eenvoudig als bijproduct aan je klanten te verkopen. Denk hierbij aan:
- Oorreiniger
- Oogreiniger
- Kammen
- Borstels
- Ontklitmesje
- Shampoo
- Conditioner
- Ontklitspray
- Strikjes
- Nagelschaar
Maar denk ook aan voeding, snacks, vlooienpipetten, omgevingsspray, etc. Probeer producten eerst zelf uit. Het product verkoopt zich bijna vanzelf als jij er zelf enthousiast over bent.
Boekhouder
Als ondernemer heb je naast veel voordelen, ook plichten. Zo ben je verplicht een administratie en boekhouding bij te houden en inkomsten- en omzetbelasting (BTW) af te dragen. BTW is een afkorting van Belasting Toegevoegde Waarde. Met andere woorden; het wordt berekend over de waarde die jij aan het product toevoegd. Wanneer een shampoo inkoop €6,00 kost en jij verkoopt deze voor €9,95, dan is de toegevoegde waarde €4,95. Hierover moet je belasting betalen. Ook over de behandelingen in jouw trimsalon moet je BTW afdragen. Dit bedraagt 21%. Voor hulp bij je administratie en de belastingaangiftes heb je een boekhouder nodig.
Verzekeringen
Verzekeringen sluit je af om risico’s af te dekken. De kosten die je hiervoor betaalt, zijn over het algemeen vele malen lager dan de kosten die je zou hebben als je de kosten allemaal zelf zou moeten betalen mocht zich er iets voor doen. Het is dus echt noodzakelijk om deze risico’s af te dekken. Denk hierbij aan een brandverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, etc.