Ik wil een eigen trimsalon – deel 3
Eén van de eerste beslissingen die je maakt, nadat je hebt besloten om voor jezelf te beginnen als trimmer (en tevens één van de belangrijkste bij het bepalen van je succes) is de locatie van je trimsalon.
Helaas is de beste locatie over het algemeen ook het duurst. De tweede belangrijke keuze voor het behalen van zakelijk succes is het laag houden van jouw zakelijke uitgaven, wil je aan het eind van de maand nog geld overhouden voor je persoonlijke uitgaven.
Het kiezen van een zichtbare, representatieve en toegankelijke locatie
Het belang van een locatie is inherent aan jouw plannen: Wil je een kleine, low budget trimsalon aan huis beginnen of wil je een grote, eersteklas en fulltime trimsalon openen?
Aan huis
Wanneer je vanuit huis wil gaan trimmen, dan staat de locatie al vast. Zorg dan dat je van te voren op de hoogte bent van het bestemmingsplan en de regelgeving omtrent bedrijven aan huis (zoals gevelreclame, parkeren, etc.) voordat je ook maar een cent uitgeeft aan het opstarten van je bedrijf. Als alles klopt, zorg er dan voor dat jouw locatie eenvoudig te vinden en bereiken is. Zorg eventueel voor een kaart en/of routebeschrijving op je website en gebruik een reclamebord en eventueel bewegwijzering als je klanten in de buurt zijn. Zorg er met andere woorden dat je het je klanten zo makkelijk mogelijk maakt om bij jou te komen. Vergeet hierbij ook je entree, parkeergelegenheid en toegankelijkheid niet. Een aparte ingang voor je trimsalon is ook wel zo prettig met het oog op persoonlijke privacy.
Bedrijfspand
Wanneer je besluit om een bedrijfspand of -ruimte te huren of kopen, vergroot je je kans op succes door een locatie te kiezen die het meest zichtbaar en toegankelijk is voor jouw budget door een pand te huren of kopen in een drukke (winkel)straat. Zorg ervoor dat deze niet alleen toegankelijk is door middel van een trap, omdat dit moeilijk tot niet toegankelijk is voor dieren en gehandicapte klanten. Andere dingen waar je rekening mee moet houden of in je voordeel kunnen werken:
· Is er ook voldoende parkeergelegenheid tijdens spitsuren?
· Zit je dichtbij een woonwijk?
· Zijn er andere bedrijven uit dierenbranche bij jou in de buurt gevestigd? (Zoals een dierenarts, pension, dierenwinkel of een hondenschool)
Netwerken en een goede relatie onderhouden met bovenstaande bedrijven zullen ongetwijfeld bijdragen aan jouw inkomen. Ook de aanwezigheid van andere bedrijven kan dit vergroten, doordat de eigenaar bijvoorbeeld even gaat winkelen of zelf naar de kapper gaat, terwijl de hond bij de trimsalon zit.
Financiën
Een gouden regel voor nieuwe ondernemingen is dat je het eerste jaar genoeg kapitaal beschikbaar hebt om in je levensbehoeftes te voorzien tegenover weinig inkomsten. Als je startkapitaal beperkt is, is het misschien verstandig om voor een alternatieve oplossing te kiezen. Je kan een trimsalon aan huis beginnen, een trimsalon op een industrieterrein of vestigen in een bestaande dierenwinkel, pension of dierenartspraktijk. Of misschien is het zelfs verstandig om er voor te kiezen om eerst bij mensen aan huis te gaan trimmen, zodat je een financiële buffer op kan bouwen.
Vestigen in een bestaande dierenwinkel, pension, dierenartspraktijk, etc
Wanneer je besluit om je te vestigen in een reeds bestaande dierenwinkel, pension, dierenartspraktijk, etc. , zorg dan van te voren dat er duidelijk is wat zij van jou verwachten en jij van hen, vraag of je onder je eigen bedrijfsnaam mag starten of dat je in dienst bent bij hen of een bepaald percentage van de dagopbrengst ontvangt of juist moet afstaan. Als je in dienst treedt bij het bedrijf, dan is het wel zo logisch dat zij zorgen voor de inboedel, het gereedschap en verzorgingsproducten. Kortom; Zorg dat alle voorwaarden voor alle partijen van te voren duidelijk zijn en leg deze schriftelijk vast, zodat teleurstellingen en/of problemen voorkomen kunnen worden.
Gebruik je eigen bedrijfsnaam
Zorg ervoor dat je je eigen bedrijfsnaam (inclusief logo) mag gebruiken wanneer je je in een reeds bestaand bedrijf mag vestigen, zodat je je eigen identiteit als professionele trimmer afzonderlijk van het bedrijf kan opbouwen. Maak ook gebruik van eigen visitekaartjes en andere promotiemiddelen. Mocht je ooit besluiten om je elders te vestigen, dan kan je je eigen klantenkring meenemen.
Vraag en concurrentie
Zorg voor je op zoek gaat naar een locatie en deze definitief kiest, dat je op de hoogte bent bent van je concurrentie. Je hoeft echt niet de enige trimmer in jouw regio, woonplaats of wijk te zijn, want iedereen bouwt een eigen klantenkring op die bij hem of haar past. Doe van te voren echter wel wat marktonderzoek. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: Kunnen de inwoners zich enige luxe veroorloven of kunnen ze nauwelijks hun vaste lasten betalen? Kijk ook naar andere bedrijven in de omgeving. Zit er bijvoorbeeld een dierenspeciaalzaak die naast de basisartikelen ook hippe en luxe accessoires verkoopt? Zo ja, dan zou dat er op kunnen wijzen dat de inwoners zich dat ook kunnen veroorloven.
De huurovereenkomst
Neem de tijd om de huurprijzen in jouw omgeving te inventariseren. Staat er veel of juist weinig leeg? Want als er veel leeg staat is er meer ruimte om eventueel over de huurprijs te onderhandelen of over bepaalde voorwaarden in de huurovereenkomst. Raadpleeg ook iemand die met je mee kan kijken vóór je de overeenkomst gaat tekenen. Je hoeft deze niet letterlijk te accepteren zoals de verhuurder deze heeft opgesteld. Je kan voorstellen om dingen aan te passen of zelfs te verwijderen.
Soms hebben verhuurders twijfels of bezwaar tegen de vestiging van een trimsalon in hun pand. Je moet hem of haar dan duidelijk maken dat je geen overlast zal veroorzaken voor de naastgelegen bedrijven, dat de honden niet constant zullen blaffen als ze op tafel staan en je het schoon en geurvrij houdt (overleg hierbij ter ondersteuning ook je hygiëneprotcol).