Ik wil een eigen trimsalon – deel 2
In mijn vorige blog en deel 1 van 'Ik wil een eigen trimsalon' schreef ik al over dat ondernemen initiatief nemen is en het najagen van marktkansen. In dit deel ga ik het hebben over je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de rechtsvorm die je gaat gebruiken voor jouw trimsalon.

Rechtsvorm? Je hebt er wellicht wel eens van gehoord, maar wat houdt dat nu precies in? Met de rechtsvorm wordt de juridische vorm van jouw bedrijf bedoeld. Welke rechtsvorm het beste bij jouw bedrijf past, hangt van jouw situatie af. Hoe wil je de aansprakelijkheid regelen? Met wie ga je het bedrijf starten? Wat is er fiscaal voordelig voor jou en jouw bedrijf?
De rechtsvormen op een rijtje:
Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen ‘zonder rechtspersoonlijkheid’ en ‘met rechtspersoonlijkheid’. Bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid ben je ook met je privévermorgen aansprakelijk voor de schulden van jouw bedrijf, bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid is dit meestal niet het geval.
Rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid
- Eenmanszaak
- Vennootschap onder firma (Vof)
- Commanditaire vennootschap (cv)
- Maatschap
Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid:
- Besloten vennootschap (bv)
- Naamloze vennootschap (nv)
- Vereniging
- Coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij
- Stichting
De eenmanszaak
Om het allemaal niet te stoffig en ingewikkeld te maken, zal ik niet alle voor- en nadelen van alle rechtsvormen behandelen. Meer dan 80% van de trimsalons is een eenmanszaak en vooral net beginnende trimsalons. Zoals je hierboven al las, valt de eenmanszaak onder een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid. Dit betekent dat je ook met je privévermorgen aansprakelijk bent voor de schulden van jouw bedrijf. Wanneer het dus echt nodig is, zal je dus ook privégeld in je bedrijf moeten stoppen. Gaat in het ergste geval jouw bedrijf failliet, dan ga jij als persoon ook failliet. Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan is ook jouw partner financieel aansprakelijk voor de schulden. Met huwelijkse voorwaarden is dit te voorkomen. Dat zou je als een nadeel kunnen zien, maar als je goed zicht op je inkomsten en vooral je uitgaven houdt, valt dat in de praktijk reuze mee. Een eenmanszaak kent ook voordelen; Je richt je bedrijf snel en eenvoudig op en in het begin heb je meer belastingvoordeel dan bijvoorbeeld een bv. Meer info over de eenmanszaak vind je op het Ondernemersplein
Als je zeker weet dat je een eigen trimsalon gaat beginnen, ga je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Hier moet je naast de rechtsvorm van je bedrijf, ook de naam van je trimsalon opgeven.
Onderschat het bepalen van de naam van jouw trimsalon niet,
want je naamt helpt mede bij het bepalen van jouw succes!
De naam van je trimsalon moet:
- Pakkend zijn en blijven hangen
- Gerelateerd zijn aan het trimmen en aanverwante diensten
- Kort en makkelijk uit te spreken zijn (Goedemorgen, met trimsalon …)
- Geen onaangename associate of betekenis hebben
Veel trimmers vernoemen hun trimsalon naar henzelf, bijvoorbeeld Trimsalon Bianca. Persoonlijke namen geven warmte en kunnen de trimsalon laten profiteren van de goede reputatie in de omgeving, maar aan de andere kant: het getuigd niet van veel creativiteit en mocht je je zaak ooit willen verkopen, dan kan dit het bedrijf in waarde doen minderen. Dit geldt ook voor het noemen van de plaats waarin je bent gevestigd. Mocht je ooit willen verhuizen, wat dan? Maar onderscheidt je je juist meer van je concurrentie op deze manier, dan kan het juist een goede reden zijn om het wel te doen!
Namen met een dubbele betekenis scoren goed en zijn erg populair, mits ze niet erg negatief of beledigend aan het adres van mogelijke concurrentie zijn. Neem mijn eigen trimsalon bijvoorbeeld: Trimsalon Doggy Style. Dubbelzinniger krijg je het bijna niet. Tijdens het brainstormen met mijn man floepte deze naam als een grap er uit, maar mijn man vond hem geniaal. En nu, jaren later, moet ik toegeven dat dat ook zo was. Natuurlijk wordt er wel eens om gegniffeld, maar het roept reactie op, is pakkend en makkelijk te onthouden.
Bedenk van te voren goed of je in de toekomst ook nog andere, gerelateerde diensen aan wil gaan bieden, zoals bijvoorbeeld een uitlaatservice of gedragstherapie. In dat geval is het wellicht niet verstandig om het woord ‘trimsalon’ in je naam te noemen, omdat het je marketingkracht verminderd. Ook de naam van een specifiek ras in je naam noemen, kan dit effect hebben. Het kan wellicht je expertise overbrengen, maar het kan mensen ook de indruk geven dat je gebrek aan expertise in andere rassen hebt of deze überhaupt niet welkom zijn bij jou. Aan de andere kant kan je ook niet alles in je naam opnemen en wil je juist dat jouw belangrijkste dienstverlening wordt overgebracht op je (potentiële) klanten. Een ander ‘probleem’ waar ik zelf in een later stadium tegen aan liep, was dat de naam van mijn trimsalon zou kunnen impliceren dat ik alleen honden trim, terwijl ik ook katten, konijnen en cavia’s behandel. Daarom heb ik op mijn website ook een aparte menuknop met ‘Katten & Co’, zodat men in één oogopslag kan zien dat ik deze ook trim.
Juridisch
Wanneer je je naam gevonden denkt te hebben, controleer dan voor je deze gaat vastleggen de Telefoongids, de Gouden Gids en het Handelsregister of er geen bedrijven in dezelfde regio bestaan met dezelfde naam, zodat je het wettelijke recht hebt om deze naam te gebruiken. Wanneer dit niet geval is, kan je naar de Kamer van Koophandel gaan om je bedrijfsnaam vast te leggen en je in te schrijven. De KvK zal je dan aanmelden bij de Belastingdienst, zodat je ook een BTW-nummer toegewezen krijgt.
Wanneer je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dingen moet betalen voor jouw trimsalon, heb je een bankrekening nodig. Maak hiervoor een afspraak om een rekening te open. Ze kunnen je van alles vertellen over de verschillende mogelijkheden. Het kan voordelig zijn om de diensten van verschillende banken vooraf met elkaar te vergelijken. Bij sommige banken betaal je bijvoorbeeld jaarlijks meer voor het storten van contant geld en anderen.
In de volgende delen komen aan bod: de locatie van je trimsalon, personeel, financiën en tariefbepaling, interieur, producten, opening, het eerste jaar, valkuilen, succesvol blijven, etc.
WORDT 2025 JOUW JAAR?
