Ik wil een eigen trimsalon – deel 1
Een vaak gehoorde kreet van aspirant-trimmers en net afgestudeerden is "Ik wil een eigen trimsalon, maar hoe pak ik dat aan?" In deze reeks ga ik je wekelijks stap voor stap helpen bij het opzetten van je eigen trimsalon.
Als eigenaar van mijn eigen salon en door de begeleiding die ik diverse leerlingen door de jaren heen heb gegeven, heb ik inmiddels enige ervaring met het opstarten van een trimsalon en de tijd erna. Als je je trimsalon hebt opgestart, wil je natuurlijk wel dat het een succes wordt!
De eerste stap hierin is niet het bedenken van een naam, het vinden van een locatie of het ontwerpen van je logo, maar de bewustwording dat je ondernemer gaat worden. Op Wikipedia vond ik een zin die essentie van het woord ondernemen treffend omschrijft:
“Ondernemer zijn betekent initiatief nemen en marktkansen najagen.”
In je eigen trimsalon moet JIJ dus initiatieven nemen en bepalen wat er gaat gebeuren en hoe dat gaat gebeuren. Ondernemen is dus niet wachten tot je klanten (blijven) komen, maar actie ondernemen. In de blog “Een trimsalon runnen is ondernemer zijn” schreef ik hier al eens eerder over.
Het begint met een droom…
Of je nu nog in de oriënterende fase zit of al aan de vooravond van je eigen trimsalon staat, het begint met een droom. Maar bedenk heel goed wat je nu wil, maar ook wat je over vijf of tien jaar met je kapsalon wil. Maak een stappenplan en werk daar naar toe! De vragen die je jezelf moet stellen:
- Wat wil ik? Wat voor soort salon wil ik? Wat voor mensen wil ik aantrekken?
- Wat doe ik anders dan mijn concurrentie? Hoe ga ik mij onderscheiden?
- Wat spreekt mij aan als ik naar andere trimsalons kijk?
- Welke toekomstplannen heb ik? Wil ik mijn trimsalon klein houden of wil ik de grootste van de stad worden?
- Hoe wil ik dit bereiken?
Marktonderzoek
Misschien heb je al een locatie op het oog, maar denk na of dit de juiste plaats is. Wil je klein beginnen, dan is een trimsalon aan huis wellicht geschikt. Zie je het niet zitten om klanten ook buiten werktijden aan de deur te krijgen, dan moet je op zoek naar een andere locatie. Hierbij moet je jezelf niet alleen afvragen of je er volgens het bestemmingsplan een trimsalon mag vestigen, maar ook of deze aansluit op jouw visie. Wil je een chique trimsalon openen, maar ligt de bedrijfsruimte in een wijk of stad waar voornamelijk mensen met een modaal inkomen of lager wonen, dan is dit misschien niet zo verstandig. Breng dus in kaart hoeveel inwoners jouw plaats heeft, hoeveel daarvan tot jouw doelgroep behoren en hoeveel geld ze te besteden hebben. Er moeten natuurlijk wel genoeg toekomstige klanten in de buurt van je toekomstige trimsalon wonen.
Daarnaast is het verstandig om je ‘concurrentie’ in kaart te brengen. Maak een rondje langs deze trimsalons, zodat je weet in hoeverre je hier rekening mee moet houden en krijg je een goed idee van de trimsalons die er al zitten.
Volgende keer ga ik het hebben over je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de rechtsvorm die je gaat gebruiken voor jouw trimsalon.