Blog artikelen
Hoe word je een pro?

Hoe je jezelf presenteert, praat, gedraagt en werkt, bepaalt of je een professional of een amateur bent. In ons vakgebied stelt de overheid geen vakbekwaamheidseisen meer verplicht voor ons beroep. Het beroep van honden-, katten- of konijnentrimmer is dus een vrij beroep. In de praktijk betekent dit dat iedereen honden kan wassen, knippen of scheren,…

pro

Hoe je jezelf presenteert, praat, gedraagt en werkt, bepaalt of je een professional of een amateur bent. In ons vakgebied stelt de overheid geen vakbekwaamheidseisen meer verplicht voor ons beroep. Het beroep van honden-, katten- of konijnentrimmer is dus een vrij beroep. In de praktijk betekent dit dat iedereen honden kan wassen, knippen of scheren, geld in ontvangst kan nemen voor zijn of haar diensten en zichzelf een professional kan noemen.

Het ongelukkige is dat de algemene populatie van huisdierenbezitters het belang van professionaliteit niet begrijpt en het ook niet kan herkennen. Als je echt succesvol wilt worden in dit vak, is het aan jou om de lat hoger te leggen binnen elk aspect van je nieuwe carrière. Het is aan jou om jezelf te presenteren als een echte expert, terwijl je je klanten informeert over de juiste hygiëne en de algehele gezondheid en welzijn van hun huisdier.

Een van de fundamentele sleutels tot succes van een professional is dat ze nooit stoppen met leren. De manier waarop je jezelf presenteert, de manier waarop je spreekt en handelt, bepaalt of een klant je niet alleen aardig vindt, maar je ook vertrouwt.

 

50% procent van je succes in dit beroep zal gebaseerd zijn op je vermogen om het vertrouwen en respect van je klanten te winnen, de andere 50% zal gebaseerd zijn op je vermogen om het huisdier naar wens te trimmen.

 

Een carrière als professionele trimmer is gebaseerd op dienstverlening. Wanneer klanten jouw product kopen, kunnen ze de dienst niet zien, proeven of ruiken voordat ze het kopen. Ze moeten het ervaren en er dan voor betalen. 50% van je succes in dit beroep zal gebaseerd zijn op je vermogen om het vertrouwen van je klanten te winnen. De andere 50% is gebaseerd op je vermogen om het huisdier naar wens te trimmen. Dienstverlenende bedrijven gaan over relaties. Relaties gaan over gevoelens. Iedereen heeft het vermogen om te glimlachen. Mensen zullen zaken doen met mensen bij wie ze zich op hun gemak voelen en die een positieve kijk hebben op hun werk en de dieren die door de deur lopen. Deel je glimlach gul. Iedereen heeft er een en ze zijn gratis. Een glimlach bouwt vertrouwen op, bevordert vriendschappen en zorgt ervoor dat mensen zaken met je willen doen.

Als je met huisdieren te maken hebt, heb je te maken met een zeer gevoelig goed. Mensen die op zoek zijn naar de diensten van een professionele trimmer, zijn normaal gesproken mensen die veel waarde hechten aan hun huisdier en die hun hond of kat meer als een onderdeel van hun gezin beschouwen. Wanneer klanten naar je toe komen om hun probleem op te lossen, een vieze hond of hond die een knipbeurt nodig heeft, begrijpen ze meestal niet wat er allemaal bij het proces komt kijken. Het is aan jou om de klant voor te lichten over wat je op die dag wel of niet voor het huisdier kunt betekenen. Als hij in extreem slechte staat verkeert, is het oneerlijk om van een ​​dier te vragen een lang en pijnlijk ontklitproces te ondergaan. Als een dier in ernstige toestand verkeert en volledig kort geschoren moet worden, moet je de klant informeren over het risico van deze werkwijze. Voor je eigen bescherming bij huisdieren die extreme klitten of vilt hebben of moeilijk te hanteren zijn, moet je de klant een vrijwaringsformulier laten ondertekenen voordat je begint met het trimmen van de hond. De eigenaar moet vaak worden voorgelicht over de eigenlijke gang van zaken en hoe dit van invloed is op het dier. Als het dier niet de beste tafelmanieren heeft als het gaat om trimmen, vertel de klant dan eerlijk hoe de hond zich gedraagt. Eerlijk zijn naar de klant door hen de feiten te geven en dit op een tactvolle manier te doen, zal je op de lange termijn het beste resultaat geven.

Eerlijkheid duurt ook het langst als je per ongeluk een hond op enigerlei wijze hebt verwond. Het kan zoiets simpels zijn als een te kort geknipte nagel, lichte irritatie van het borstelen of iets dat moet worden opgevolgd door een dierenarts. Als het dier medische behandeling nodig heeft voor iets dat een directe weerspiegeling is van het trimmen in de tijd dat jij verantwoordelijk was voor het dier, biedt dan altijd aan om de dierenartsrekening te betalen. Eerlijk zijn tegen je klanten zal je op de lange termijn altijd goed van pas komen, hoe moeilijk het op dat moment ook lijkt.

Stop en denk maar eens na over  de professionele diensten waar jij zelf vaak gebruik van maakt. Hoe presenteren die professionals zich? Een van het dichtstbijzijnde vakgebied waarmee we ons kunnen identificeren, is de beauty industrie. Als je een kapsalon zou binnengaan en de kapsters presenteerden zich op een slordige manier, wat zou je dan denken?

Zou je zeker zijn van de diensten die je krijgt als het haar van de kapper zelf vies of onverzorgd was? Hoe zit het met de persoonlijke presentatie als ze in een spijkerbroek en een t-shirt zouden verschijnen die allemaal gekreukt waren of gaten erin hadden. Hoe zeker zou je zijn dat ze jou er op je best uit zouden kunnen laten zien? Wat als je in een kapperstoel zou gaan zitten en je zou drie verschillende kleuren haar op de vloer zien liggen van eerdere klanten? Wat als er nog haren van andere klanten aan de borstels en kammen kleven? Wat als de salon muf of naar schimmel ruikt?

 

Succes is geen kwestie van geluk.

Het is de toewijding en toewijding aan het door jou gekozen vakgebied. Verbeter het imago van de professionele trimmer door op elk niveau een echte professional te zijn.

 

Regels van een professionele trimmer

Een professional:
– heeft passie en liefde voor dieren
– leert elk aspect van het werk
– leert het vertrouwen van hun klanten te winnen
– leert wat klanten nodig hebben en willen
– ziet eruit, spreekt en kleedt zich als professioneel
– houdt zijn of haar werkruimte schoon en ordelijk
– is gefocust en helder in het hoofd
– laat fouten niet voorbijgaan
– is enthousiast over het leren van modellen en rassen die ze nog nooit eerder hebben gedaan
– stelt tijddoelen in
– blijft verstandig en optimistisch
– stelt consistente en eerlijke prijzen vast voor hun werk
– budgetteert geld zorgvuldig
– is openhartig en eerlijk naar klanten en hun dieren
– behandelt problemen of ontevreden klanten met empathie
– levert meer dan hij of zij belooft
– levert een product of dienst van hoge kwaliteit
– verdient een concurrerend loon voor hun diensten
– heeft een veelbelovende toekomst
– blijft altijd kalm, koel en beheerst in de omgang met dieren

 

 

MAAK VAN 2021 JOUW JAAR!

De Trimacademie respecteert jouw privacy conform de General Data Protection Regulation. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Trim Mock up 2021

onze TRIMOPLEIDING start 2x per jaar: april en oktober

Heb je vragen?

Wij hebben antwoorden.

Laat een reactie achter





Aan de slag als hondentrimmer?

In april starten we weer met de vakopleiding hondentrimmen. Bekijk welke data en locaties het beste geschikt zijn voor jou.

*** NIEUW ***

Met onze online leeromgeving is de opleiding eventueel ook grotendeels online te volgen.