Het belang van het gesprek voorafgaand aan je behandeling
Het belang van klantengesprekken voorafgaand (en na afloop) van de behandeling wordt door veel trimmers onderschat. Het is echter de sleutel tot goed klantencontact en minstens net zo belangrijk als goed werk afleveren. Tijdens dit gesprek haal je eventuele misverstanden weg bij je klant, vertel je wat je niet gaat doen en wat er tijdens…
Het belang van klantengesprekken voorafgaand (en na afloop) van de behandeling wordt door veel trimmers onderschat. Het is echter de sleutel tot goed klantencontact en minstens net zo belangrijk als goed werk afleveren.
Tijdens dit gesprek haal je eventuele misverstanden weg bij je klant, vertel je wat je niet gaat doen en wat er tijdens de behandeling zal gaan of kan gebeuren. Zo vertel ik bij een puppykennismaking bijvoorbeeld dat ik, om de oogjes veilig te kunnen knippen en om te voorkomen dat ik met mijn scherpe schaarpunt in het oogje prik, het baardje moet vastpakken. Dit kan voor sommige puppy’s een enorm overweldigende handeling zijn waardoor ze het misschien op een gillen gaan zetten. Ik leg uit dat er niks ernstigs aan de hand is, maar dat ik in de eerste plaats moet vasthouden om de veiligheid te garanderen en in de tweede plaats omdat de pup moet leren dat er niks ergs gebeurd. Als ik los laat als hij of zij het op een gillen zet, dan leert hij dat zijn gedrag succes heeft. Dit gesprek is een belangrijk onderdeel van je behandeling en wordt, normaal gesproken, alleen voor de eerste behandeling gehouden. Uiteraard is het belangrijk dat je jouw klanten altijd de mogelijkheid blijft geven om hun vragen te stellen, ook de tweede, derde, etc. behandeling.
Belangrijk om te bedenken is dat een gesprek geen lezing is van jouw kant (de trimmer), het is een gesprek waarbij je uitleg geeft over wat er gaat gebeuren tijdens de behandeling en jezelf openstelt voor vragen. Nodig je klant ook uit om vragen te stellen. Sommige klanten vinden een eerste trimbehandeling of hun huisdier achterlaten namelijk best spannend.
Geef ook duidelijk aan dat je graag aan de wensen van je klant wil doen. De trimmer is de expert en heeft de kennis en ervaring, echter heeft de klant altijd invloed op de te nemen route.
Een voorgesprek is niet het doorgeven van instructies. Het is een mogelijkheid om kennis te delen, vragen te beantwoorden, informatie uit te wisselen en onzekerheden weg te nemen. Het is een gesprek tussen jou en jouw klant. Neem de tijd voor je voorgesprek. Neem de tijd om je klant te leren kennen. Let goed op lichaamstaal, dat wat niet gezegd en gevraagd wordt. Door tussen de regels te blijven lezen ontvang je waardevolle informatie voor je behandeling.