Een trimsalon runnen betekent ondernemer zijn
Misschien heb je al een tijd je eigen trimsalon of je bent net begonnen bent met je trimopleiding of je overweegt om met een cursus hondentrimmen te beginnen.
Het succes van je eigen trimsalon valt en staat niet alléén bij je kwaliteiten als trimmer, maar vooral als ondernemer. Want dat is het hebben van een eigen trimsalon; een eigen onderneming EN ondernemer zijn!
Het maakt niet uit of je maar een paar dagen per week in je trimsalon werkt of een volle werkweek en of je er van moet leven of niet. Het succes van je trimsalon is grotendeels afhankelijk van de volgende punten:
1. Mindset: Je mentaliteit betekent datgene wat je denkt en wat je doet. Je moet ondernemer zijn, denken als een ondernemer en doen als een ondernemer. Het betekent niet dat je alles doet voor geld ten koste van alles en iedereen, maar het betekent wel dat je niet afwacht, maar zelf actie onderneemt. Je begint ergens aan en je maakt het ook af. En daar hoort soms ook falen bij, maar ook daar leer je van.
“Nobody learns from being perfect”
Dit citaat kwam ik ooit op internet tegen en heb ik altijd onthouden. Ik geef dit ook aan mijn eigen studenten mee als ik zie dat ze tijdens de praktijk niet verder komen. Ze zijn bang om fouten te maken, bang om te falen. Door perfect te willen zijn, maak je nooit fouten, maar zal je ook nooit wat leren. Het begrenst je en houdt groei tegen. De best lessen in het leven leer je soms juist door je grootste fouten. Dus je kant maar beter snel en veel fouten maken.
2.Doelen: Met alleen de juiste mindset redt je het niet. Je moet jezelf duidelijke doelen stellen. Dus niet alleen ‘ik wil een succesvolle trimsalon’, maar ‘ik wil een x inkomen uit mijn trimsalon halen door x dagen te werken’ of ‘over een jaar wil ik mijn diploma halen door x aantal dagen stage te lopen bij trimsalon x en daarnaast vakdagen en workshops te bezoeken’. Maak doelen op korte en lange termijn en schrijf deze ook in een apart boekje op. Door ze op te schrijven lijken ze definitiever en hou je het overzicht. Als je alles in je hoofd moet opslaan, dan raak je het overzicht kwijt en overzicht is bij het hebben van een eigen onderneming van groot belang! Denk maar aan je computer waarbij je 30 tabbladen hebt geopend. Dat werkt ook niet.
3. Een plan en planning: Maak een plan van aanpak EN een planning HOE je dit plan uit gaat voeren en WANNEER. Dit kunnen korte en lange termijnplannen zijn, maar planning is van essentieel belang. “Wie schrijft die blijft.” zei mijn moeder altijd en ondanks dat ze huisvrouw is, heeft ze groot gelijk. In mijn Succesplanner schrijf ik mijn wekelijkse planning. Niet alleen mijn afsprakenplanning, maar ook alle andere taken voor mijn trimsalon en De Trimacademie. Van mijn promotie op social media, mijn website en zelfs het schrijven van dit blog.
4. DOEN! Het meest doorslaggevende van al deze punten. Je kan de juiste mentaliteit hebben, de juiste doelen en alles tot in de puntjes gepland hebben, maar als je uiteindelijk niet tot ACTIE over gaat, dan staat het alleen maar in je notitieboek of verdwijnt het in de ruimte.
Dat is het verschil tussen werknemer zijn en ondernemer!
Je wil(de) eigen baas worden?!
Onderneem ACTIE!