Blog artikelen
De klant is jouw baas

Vandaag las ik veel berichten van geslaagden op Facebook voorbij komen. Gefeliciteerd nieuwe collega's! Ik ben dol op succesverhalen, vooral als het om collega's gaat.

klant trimsalon

In de loop der jaren heb ik honderden collega’s ontmoet. Sommigen werken alleen, anderen hebben een fijn team om zich heen gebouwd. Ze zijn niet allemaal eigenaar van een trimsalon. Veel van hen zijn onderdeel van een succesvol team en houden van hun werk. Bijna iedereen begon met een droom:

  • Een droom over het professioneel trimmen van honden en andere huisdieren
  • Een droom over het vinden van een mooie carrière 
  • Een droom van het hebben van een eigen bedrijf
  • Een droom om het bedrijf te laten groeien

Ik vind het geweldig om te horen hoe andere collega’s knallen met hun bedrijf. Hoe ze baas zijn over hun eigen agenda, werkdruk, financiën en management. Naarmate de tijd vordert, groeien ook hun vaardigheden qua technieken, modellen, etc. Ze zijn goed in klantenbinding en -service. Geconfronteerd met een uitdaging, grijpen ze deze met beide handen aan of proberen ze het te verbeteren. 

Elke succesvolle ondernemer snapt dit citaat:

Dit citaat slaat de spijker op zijn kop. Niet jij bent uiteindelijk je baas of bijvoorbeeld je bedrijfsleider (mocht je niet voor jezelf werken), maar de klant. Een trimsalon voorziet in iets van waarde tegen betaling. Als je niet voldoet aan de verwachting van de klant, zullen ze hun geld ergens anders gaan uitgeven. Zo simpel is het. 

Leerprincipes

Je klanten zijn het belangrijkste aspect voor de ontwikkeling en groei van je bedrijf

  • Klanten betekenen verzekerd zijn van werk
  • Klanten betekenen inkomen
  • Klanten betekenen vooruitgang
  • Klanten betekenen blijven leren
  • Klanten betekenen kansen
  • De klant bepaalt uiteindelijk of je een baan hebt
  • Niet het hebben van je bedrijf bepaald of je verzekerd ben van werk. Je terugkerende klanten zorgen hiervoor,
  • Klanten zorgen voor het geld dat je op regelmatige basis ontvangt
  • Het opbouwen van een relatie met je klanten is de snelste weg naar de groei van je bedrijf
  • Elke keer dat je hun dier mag trimmen, krijg je de kans om je vaardigheden te verbeteren

8 dingen die je kan doen om een positieve relatie met je klant op te bouwen. Maak indruk op je klanten zodra ze met hun lieveling door de deur lopen:

  1. Smile. Smile. Smile 
  2. Noem je klanten en hun huisdier bij naam. Mensen willen zich welkom voelen en dat ze herkend worden. Wees niet verlegen.
  3. Herken terugkerende klanten en hun huisdieren. De enige manier om dit te kunnen, is door een gedetailleerde administratie bij te houden van elke klant waar je niet alleen kan terugzien wat er eerder met hem of haar is gebeurd, maar waar je ook details over de klant kan noteren, zoals verjaardagen, kinderen, kleinkinderen, etc.
  4. Probeer in te spelen op de behoeften van klanten, Licht ze voor, praat met ze en ondersteun wat je hen leert met hand outs.
  5. Probeer indruk te maken op je klanten, zoals je zou doen als je uit bent op promotie. Beknibbel niet op de kwaliteit van het trimmen en zorg dat je altijd net iets meer doet dan ze verwachten, maar zorg ervoor dat het iets is wat ze waarderen. Under promise and over deliver. 
  6. Denk aan je salaris elke keer als je met een klant praat.
  7. Wees betrouwbaar. Het houden van je beloften bouwt integriteit, vertrouwen en de loyaliteit van je klanten.
  8. Zoek altijd naar manieren om je vaardigheden te verbeteren. De beste trimmers zijn altijd op zoek om hun vaardigheden en diensten te verbeteren.

Denk er maar eens over na. Als we al onze klanten behandelen als onze ‘baas’, dan weet ik zeker dat we onze klanten heel anders zouden behandelen. Dit is de sleutel tot succes die succesvolle trimsalons begrijpen. De klant zorgt voor jouw loonstrookje. Niet jij, niet de eigenaar van de salon. Zoals Sam Walton schreef: De klant kan iedereen, op elk gewenst moment, ontslaan, simpelweg door te besluiten zijn geld elders uit te geven. 

WORDT 2024 JOUW JAAR?

De Trimacademie respecteert jouw privacy conform de General Data Protection Regulation. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Cover-2023

onze TRIMOPLEIDING start 2x per jaar: april en oktober

Heb je vragen?

Wij hebben antwoorden.

Laat een reactie achter





Aan de slag als hondentrimmer?

In april starten we weer met de vakopleiding hondentrimmen. Bekijk welke data en locaties het beste geschikt zijn voor jou.

*** NIEUW ***

Met onze online leeromgeving is de opleiding eventueel ook grotendeels online te volgen.