Concurreren op prijs is gewoon KUT
Schreef ze dat nu echt? Ja, dus! Iedereen die mij kent weet dat ik er geen doekjes om windt. Ik zeg gewoon waar het op staat. Elke trimster krijgt vroeg of laat wel eens de opmerking: “De andere trimster vraagt maar €25!” Toen ik net geopend was (inmiddels 12 jaar geleden), belde een werknemer van…
Schreef ze dat nu echt? Ja, dus! Iedereen die mij kent weet dat ik er geen doekjes om windt. Ik zeg gewoon waar het op staat.
Elke trimster krijgt vroeg of laat wel eens de opmerking: “De andere trimster vraagt maar €25!”
Toen ik net geopend was (inmiddels 12 jaar geleden), belde een werknemer van mijn oom. Hij had een Maltezer die door zijn huidige trimster voor 25 euro werd getrimd. Als ik het voor hetzelfde bedrag deed, kwam hij naar mij. Hij gunde mij dat. Ik vertelde hem dat mijn vanaf prijs €32,50 bedroeg, maar dat ik hem ter kennismaking 10% korting gaf. Hij bleef stellig volhouden dat hij alleen kwam als ik ook maar 25 euro rekende. Hoewel ik dolgraag nieuwe klanten wilde, zei een stemmetje me niet toe te geven. Ik zei dat ik het helaas niet voor dat bedrag kon doen, dus daar bleef het bij. Ik was best trots op mezelf, maar het was pas jaren later dat ik me besefte waarom dit zo belangrijk was.
Ja, de andere trimster vraagt maar €25 en je weet waarom. Je probeert uit te leggen waarom jouw prijzen hoger zijn of je overweegt zelfs om je prijzen te verlagen, want anders raak je de klant kwijt, toch? Concurreren op prijs is vanzelfsprekend, toch?
Nee, dus! Concurreren op prijs is gewoon KUT! Wanneer je volledig achter je werkwijze staat (en waar je niet achter staat), dan kan je ook achter je prijzen staan. Je klanten betalen graag voor de kwaliteit die jij biedt en jouw werkwijze. Het is dus belangrijk dat je op jouw website en social media communiceert wat jou uniek en anders maakt dan anderen. Daarmee trek je de juiste klanten aan, niet met concurreren op prijs. Daarmee trek je alleen maar koopjesjagers aan. Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En zodra er iemand anders een paar euro goedkoper is, dan ben je ze kwijt.