Blog artikelen
Communicatieverbetering met je klanten

Kwaliteit en prijs zijn twee belangrijke dingen voor klanten, maar wist je dat veel bedrijven vaak klandizie verliezen, omdat ze niet tot te weinig klantvriendelijk zijn? Dit begint bij de klant centraal te stellen, contact te onderhouden en te communiceren.

communicatie klant

Dit is iets wat je kan leren en hoewel ik een opleiding Journalistiek heb gevolgd en één van de vakken Communicatie was, heb ik door de jaren heen ook het een en ander veranderd in de communicatie met mijn klanten.

Overleg

Wanneer een nieuwe klant in je trimsalon komt, begin je met een intake en stel je vragen, zoals:

  • Is de hond/kat eerder in een trimsalon geweest?
  • Hoe vaak wil de eigenaar de hond laten trimmen?
  • Hoeveel en welk onderhoud gaan ze thuis zelf doen?
  • Hoe wil de eigenaar dat zijn hond/kat getrimd wordt? 

Probeer te doorgronden wat het ‘probleem’ is waar jij deze klant mee kan helpen en wat belangrijk voor hem/haar is.

Verwachtingen

Als de verwachtingen van de klant onrealistisch zijn, dan is dit het moment om hier op in te haken. Als het dier klitten heeft, laat je de klitten zien en praat je met hen over kammen, borstelen, wassen, hoe, hoe vaak, waarmee. Mocht je gedragsproblemen waarnemen, dan bespreek je dit ook met de eigenaar en hoe dit opgelost kan worden. Wanneer je niet in overeenstemming komt met de klant, dan kan je dat beter nu dan later weten en besluiten dat jullie geen klik hebben om latere problemen te voorkomen en je energie niet te verspillen. Deze energie kan je beter steken in een klant die wel een langdurige en duurzame relatie met jou aan wil gaan. Zijn jullie het eens? Noteer de gegevens van de klant en overhandig je algemene leveringsvoorwaarden en eventuele vrijwaringsovereenkomst.

Minimaliseren van mogelijke risico’s

Praat met eigenaren over mogelijke risico’s die zich kunnen voordoen bij het uitplukken van oren, legen van anaalklieren, klitten of vlooien. Op deze manier licht je je klanten voor en voorkom je eventuele problemen. Om een langdurige relatie met je klant en hun huisdier op te bouwen is communicatie de beste basis. Dit kan je extra onderstrepen door de klant een vrijwaringsovereenkomst te laten tekenen, waardoor je niet aansprakelijk bent voor eventuele bijkomende gevolgen. 

Verantwoordelijkheid nemen voor enig letsel

Hoe bewust je ook met de veiligheid in jouw trimsalon om gaat, een ongeluk(je) zit in een klein hoekje. We werken met scherp materiaal en levende wezens die niet altijd meewerken. Een knip in een oortje van een hond die net zijn hoofd wegtrekt of een kleine irritatie door het scheren of door shampoo moet onder de aandacht van de eigenaar worden gebracht en indien nodig betaal je de dierenartskosten (mits het niet veroorzaakt is door een reeds bestaande aandoening of als gevolg van achterstallig onderhoud). Geef ook €5,00 korting op de trimbehandeling. Het gaat niet om die €5,00 of de dierenartsrekening, maar om je reputatie en de toekomstige relatie met je klant.

Bovendien accepteren mensen over het algemeen meer en makkelijker als ze van te voren worden gewaarschuwd en waarderen het feit dat je de moeite neemt om te laten weten wat er is gebeurd. Als een klant een probleem heeft met de manier waarop wij dingen in mijn trimsalon doen, dan ben ik niet bang om ze voor te stellen een deurtje verder te gaan. Ik hoef niet iedereen als klant, want de reputatie van mijn trimsalon en de veiligheid van mij en mijn werkgevers zijn mij meer waard dan het verliezen van een potentiële klant.

Hou het grote geheel in gedachten

Als eigenaar van een trimsalon moet je het grote geheel voor je zien en dat is het hebben van een klantenkring met vaste klanten die verantwoordelijkheid voor de verzorging van hun huisdier nemen. Dit betekent soms dat je eerlijk moet zijn en nee moet zeggen wanneer de verwachtingen van iemand niet matchen met wat jij hen kan bieden. Door te kiezen met wie je wil werken en van hen hetzelfde respect kan verwachten wat jij aan hen geeft, dan bouw je een klantenkring op waarnaar je elke dag uitkijkt.

WORDT 2024 JOUW JAAR?

De Trimacademie respecteert jouw privacy conform de General Data Protection Regulation. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Cover-2023

onze TRIMOPLEIDING start 2x per jaar: april en oktober

Heb je vragen?

Wij hebben antwoorden.

Laat een reactie achter





Aan de slag als hondentrimmer?

In april starten we weer met de vakopleiding hondentrimmen. Bekijk welke data en locaties het beste geschikt zijn voor jou.

*** NIEUW ***

Met onze online leeromgeving is de opleiding eventueel ook grotendeels online te volgen.