Blogs

De Utsumi hysterie en Les Pooch hype: zijn ze hun geld waard?

UtsumiToen ik mijn man de factuur overhandigde van mijn Utsumi half moon kam, vroeg hij in zijn onschuldhoeveel kammen ik wel niet had gekocht. Terwijl ik naar het plafond staarde om zijn blik te ontwijken, antwoordde ik quasi-nonchalant (alsof het de normaalste zaak van de wereld was): Eén. Ik zag hem hoofdschuddend een commentaar inslikken. Gelukkg was mijn man zo verstandig om er niet tegen in te gaan, want hij heeft dezelfde afwijking met hengelsport en ik snoer (haha, toepasselijk) hem dan altijd met hetzelfde argument de mond: "Jij koopt ook hengelsport waar ik het nut niet van in zie en geen verstand van heb. Bovendien is dat een hobby, dus dat kost geld en dit is mijn werk en dat levert geld op!"

 

"Tachtig euro voor een kammetje. Die is gek!"Eerlijk gezegd dacht ik hetzelfde toen collega Nathalie Thunissen hysterisch was toen zij hem als eerste rechtstreeks uit Japan had geïmporteerd. Vooral omdat Nathalie wel vaker hysterisch doet (luf joe Nat). Maar de hysterie werd een hype en hoewel ik lang geweigerd heb om achter de kudde aan te willen hobbelen, ben ik dan sinds enkele maanden ook overstag. Mijn stagiaires weten dat als ze het risico van stokslagen en andere lijfstraffen willen ontlopen, ze van mijn kammetje af moeten blijven! My Preciousss...

 

(Ik voelde plaatsvervangende pijn Nathalie toen jouw geliefde kammetje spoorloos verdwenen was)

 

Een andere, onmisbaar stukje gereedschap in mijn trimsalon zijn de Les Pooch borstels (sinds vorige week eindelijk weer leverbaar in Nederland en verkrijgbaar bij Jetty van der Hulst). Ook in dit geval kan ik mij voorstellen dat je je afvraagt of ze het geld waard zijn. Want eerlijk is eerlijk: Ze worden dan wel de Ferrari's onder de borstels genoemd, maar je betaalt er dan ook de prijs naar. Wat is nu het verschil met een goedkope.'normale' slickerborstel ?

 

Les Pooch

Toen ik 10-11 jaar geleden de opleiding volgde, had ik ze op school wel in de vitrine zien staan, maar ik kon me niet voorstellen waarom een borstel van 50 euro nu beter was dan één van 5 euro. "Kom op, we hebben het over een borstel!", dacht ik nog. Aangezien het opstarten van een trimsalon vanuit de Bijstand al moeilijk genoeg was, gunde ik mijzelf die luxe niet en schafte ik eerst een paar goedkope slickerborstels aan. Door de snelle slijtage moest ik deze echter bijna net zo vaak als mijn tandenborstel vervangen. Ik koop er overigens elk jaar nog steeds een paar, maar die gebruik voornamelijk voor vuile klusjes zoals het verwijderen van haar uit mijn deurmat. 

 

"Oké, " denk je nu misschien "ik geloof best dat ze fijn werken, maar welk voordeel hebben ze nog meer? Wat is hun meerwaarde? Wat maakt hen het geld waard?" Zoals ik in de vorige alinea schreef, moest ik de goedkope slickerborstels bijna net zo vaak als mijn tandenborstel vervangen, omdat ze aanzienlijk sneller slijten.  Toen ik de aanschaf van het aantal versleten slickerborstels per jaar bij elkaar op telde, kwam ik qua kosten zelfs boven de aanschaf van een Les Pooch uit. Sterker nog: Ik heb mijn eerste Les Pooch Matt Zapper inmiddels al 8 jaar en deze is nog steeds in goede staat! Wat ik ook erg prettig vind van deze borstels, is dat er voor diverse vachtsoorten en functies een specifieke borstel verkrijgbaar is. Hartstikke logisch, want een Maltezer heeft niet dezelfde vacht als een Briard. Ook vraagt een goed onderhouden vacht een heel andere aanpak dan een Doodle vacht met flinke klitten. De borstels zijn bovendien erg flexibel, waardoor ze prettiger werken en je handen en polsen minder belasten wat ook voor de huid van de hond prettiger is.

 

Mijn conclusie: De borstels uit het hogere segment zijn in aanschaf wellicht duurder, maar hun levensduur is aanzienlijk langer en ze zijn een invetering in zowel je eindresultaat, werkefficiëntie en besparing van je lichaam. 

 

 

* In dit artikel neem ik de Utsumi half moon kam en Les Pooch borstels als voorbeeld, omdat deze het meest actueel zijn. Ik ben ook erg blij met mijn mijn Chris Christensen borstels en kammen. 

Wat is SEO?

SEOOuderwets adverteren in het huis-aan-huis-blad, kabelkrant of in de Gouden Gids is passé en zonde van je budget. Bovendien kan je je geld maar één keer uitgeven en dan bij voorkeur met een zo hoog mogelijk rendement. Het mag duidelijk zijn dat je in deze tijd nergens meer bent zonder het internet en het hebben van een website voor je trimsalon daarin ook onmisbaar is. Met alleen het hebben van een website ben je er echter nog niet. Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine, dus goed vindbaar zijn in Google is marketingtechnisch een van de meest belangrijke doelen. SEO kan je daarbij helpen. Maar wat betekent SEO nu eigenlijk en hoe werkt het?

 

SEO is de afkorting voor 'Search Engine Optimalization en betekent letterlijk vertaald'zoekmachine optimalisatie' en vertaald naar je website betekent dit dat je je website zo in kan richten dat deze beter gevonden wordt in Google, of nog beter: bovenaan op de eerste pagina in Google. Natuurlijk is niet alleen de hoge positie belangrijk, maar wel in combinatie met de juiste zoekwoorden. Je hebt erbijvoorbeeld niks aan als iemand in Amsterdam een trimsalon zoekt en jij in Zuid-Limburg bent gevestigd. 

 

Onderstaand een stappenplan om te kijken of jouw website optimaal is ingesteld voor de zoekmachines en hoe je deze kan verbeteren:

 

Stap 1: Controleer hoe goed jouw website vindbaar is in de zoekmachines

Ga naar Google en toets een paar relevante termen in en kijk op welke positie jouw website staat. Je doel is om bij de eerste drie vermeldingen op de eerste pagina te staan. Als je je positie wil verbeteren, kan je natuurlijk daar iemand voor inhuren, maar met de tips in dit artikel, kan je dit ook heel goed zelf. Ook heeft Google webmasterhulpprogramma's.

 

Stap 2: Zoekmachines, Google en andere websites

 

Er zijn drie zaken van belang bij zoekmachine optimalisatie:

1. Je website is technisch in orde en goed leesbaar voor zoekmachines.
2. De zoekmachine ziet door enkele specifieke elementen waar jouw website over gaat
3. Populariteit van je website. Wordt er bijvoorbeeld door andere websites naar jou doorgelinkt?

 

Op http://seo.mkbservicedesk.nl/kan je deze onderdelen gratis laten testen. Deze site geeft je een score voor elk onderdeel en laat je zien welke gebieden aandacht verdienen als je aan de slag wilt met zoekmachine optimalisatie.

 

Stap 3: De juiste zoektermen kiezen

Kies één tot maximaal drie zoekwoorden uit waarop je gevonden wil worden. Neem voldoende tijd voor deze stap want dit is heel belangrijk. Kies niet enkel voor het woord 'trimsalon' of 'hondentrimster,' dat is te algemeen, maar kies bijvoorbeeld voor de woordcombinatie 'trimsalon Amsterdam'. Gebruik vakjargon, maar de woorden die een leek zou gebruiken. Denk ook na of je een woord in enkel- en/of meervoud wil gebruiken.

 
Tip: Google tools
Google heeft handige tools waarmee je kunt kijken welke zoekwoorden populair zijn op dit moment (Google Insights for Search en de Keyword Tool), maar je kan ook bekijken met welke zoekwoorden mensen op je website zijn terecht gekomen, zoals met Google Analytics. 

 

Stap 4: Optimaliseren maar!

Als je je website hebt geanalyseerd via http://seo.mkbservicedesk.nl/ , dan blijkt uit de score waar je zwakke punten liggen. Hiermee kan je aan de slag. 

 
Zoekmachine optimalisatie checklist:
 
  • Zoekwoordenlaat je terugkomen in je titels, metatags en in de inhoud van je pagina’s.
  • Schrijf sterke en unieke inhoud. Hierbij zorg je dat de zoekwoorden in de eerste 200 woorden voorkomen. Zorg er alleen voor dat je dit niet op iedere regel doet, want dan zullen de zoekmachines je als spam rapporteren.
 

Stap 5: Staat alle relevante informatie op je website?

Staat je telefoonnummer op je website en is deze eenvoudig te vinden? Kunnen bezoekers je e-mailen of een contactformulier invullen? 

 

Stap 6: Word een ster

Als je een goede website hebt, is het belangrijk om de wereld dit te laten weten. Dit kan je doen door:
  • Klanten en leveranciers te vragen om naar jouw website te linken.
  • Artikelen (blogs) op jouw website of de website uit jouw branche te schrijven. 
  • Reageer op andere websites met goed onderbouwde reacties en noem in de afzender je website
  • Kijk of er relevante zoekpagina's voor jouw branche zijn en vraag daar een link aan.
  • Je mag niet betalen voor links om je positie in Google te verhogen, want dat is tegen de regels van Google en kan juist een lagere positie in de resultaten opleveren of zelfs tot gevolg hebben dat jouw website geblokkeerd wordt.
  • Social media
 
 

Een eenvoudige manier om jouw website onder de aandacht te brengen is door op al je communicatiemiddelen het internetadres te zetten, zoals je online handtekening in je mail, visitekaartjes, briefpapier en promotiemateriaal.

 
           
 

 

 

 

 

 

Puppy's in de trimsalon

Puppy voor

Vandaag heb ik kennis gemaakt met Guus en Guus heeft op zijn beurt kennis gemaakt met de basisprincipes van het trimmen en wat ervaring in de trimsalon op gedaan. Guus is een Shih Tzu puppy van 11 weken oud. Hij heeft vrolijk in de salon rond gedarteld, we hebben gespeeld en geknuffeld. Ik heb zijn nageltjes geknipt, zijn voetjes geknipt en het haar voor zijn oogjes weggeknipt. Vol vertrouwen liet hij alles gebeuren. En natuurlijk heb ik zijn baasje het een en ander verteld over de vachtverzorging, de vachtwissel, het juiste materiaal en het gebruik daar van en wat tips hoe ze hem het beste kon laten wennen aan het borstelen, kammen en alles wat met zijn verzorging te maken heeft.

 

Ik wil dat trimmen zo stressvrij mogelijk is. Daarom heb ik een lijst gemaakt van dingen die je klant thuis kan doen om de verzorging en het trimmen minder eng en beangstigend te maken voor hun puppy. Met bronvermelding mag je deze tekst ook delen met jouw klanten en wellicht heb je zelf ook nog wat aan deze informatie.

 

1. Laat nooit los. Dit is een van de belangrijkste regels bij het wennen van de pup. Wanneer je besluit om de voeten, oren, staart, kin of wat dan ook van jouw pup vast te houden, laat hem niet los als hij gaat trekken of happen, totdat hij rustig wordt. Gebruik je andere hand om meer controle te krijgen, zodat hij niet zo hard gaat trekken dat hij zichzelf pijn doet. 

 

Je puppy kan gaan trekken, krabben, gillen of bijten, maar je moet sterk en streng zijn. Als je los laat op zijn voorwaarden, dan wordt hij beloond voor zijn verzet en zal hij dit blijven doen. Als je volhoudt, zal hij leren dat het geen zin heeft om zich te verzetten en zal hij snel leren dat hem niks ernstigs overkomt. Hoeveel ophef jouw pup zal veroorzaken, kan variëren, maar hoe jij daarmee omgaat, zal het verschil maken of jouw pup in de toekomst kalm en blij is tijdens de verzorging en het trimmen of gefrustreerd en bang is.

 

2. Houd je puppy bij de hand. Dit bedoel ik letterlijk. Alle honden zijn instinctief zeer beschermend als het op hun poten aankomt. Hoe meer je aan de poten van je puppy zit, hoe meer hij hier aan gewend raakt. Dit vergemakkelijkt het kammen en trimmen van zijn poten en het knippen van zijn nagels.  

 

Doe hetzelfde met zijn oren. De meeste honden vinden een oormassage heerlijk, maar pak ze ook vast, kijk in zijn oren, steek zachtjes je vinger er in en kam het haar op zijn oren. Heb je een tondeuse en/of een föhn in huis, zet deze dan aan als hij aan het spelen of aan het eten is, zodat hij gewend raakt aan het geluid. In het begin doe je dit aan het andere eind van de kamer om hem niet direct te laten schrikken. Naarmate hij aan het geluid went, kan je steeds dichter bij komen.

 

Gewen je puppy ook aan het vasthouden van het haar onder zijn kin. Trimmers doen dit namelijk om het hoofd stil te houden als ze het hoofd of rondom de ogen trimmen om te voorkomen dat dat ze gewond raken door een scherpe schaar of tondeuse.  Geef je pup ondertussen kleine beloningsnoepjes, zodat hij zijn hoofd minder snel weg trekt en hij een positieve associatie zal hebben met het vasthouden van zijn kin. Mocht hij zich wat gaan verzetten, kan je hem zachtjes in zijn gezicht blazen om hem af te leiden, zodat hij zijn hoofd stil houdt. 

 

Onthoud Regel 1. Laat nooit los! Wacht tot je puppy is gekalmeerd en stiizit, voor je hem los laat.  

 

3. Leer hem jouw taal. Leer je puppy zo snel mogelijk om stil te staan. Houd je hand onder zijn buik en zeg het woord "Staan". Houd hem in deze positie tot hij een paar seconden stil staat.  Laat hem dan los en vertel hem dat hij braaf is! De meeste puppy's zullen instinctief gaan liggen als je je hand onder hun buik plaatst. Hou hem zachtjes, maar stevig vast totdat hij op zijn eigen voeten staat zonder te wiebelen of probeert weg te komen. 

 

Ik leer puppy's ook het woord 'relax'. Dit is makkelijk aan te leren. Wanneer je puppy is kalm en stil, zeg je op een zachte en rustige toon 'goed zo, relax'. Wanneer jij denkt dat hij de verbinding tussen het woord en de gemoedstoestand heeft gemaakt, kan je proberen het woord als een commando te geven om hem rustig te krijgen. 

 

Een ander commando wat ik gebruik, is 'Let op'. Hiermee wil  ik dat de hond naar mij kijkt en op mij let.  Soms doe ik dit door mijn wijsvinger voor mijn ogen heen en weer te bewegen, terwijl ik het commando geef. Als ze mij dan aankijken, zeg ik "Brave pup!" op een vrolijke manier en met een hoge stem. 

 

4. Bij twijfel doe je niks. Je kan je puppy slechte gewoontes aanleren als jij niet consequent bent of deze technieken niet juist gebruikt (onthoud regel nummer 1). Als je niet zeker bent of je je puppy op de juiste manier hanteert of het lijkt alsof hij meer ophef maakt tijdens zijn verzorging in plaats van dat hij kalmer wordt, laat de training dan aan de professional over.  Als je puppy elke maand bij de trimmer komt en geen slechte gewoontes heeft aangeleerd, zal hij de verzorging snel genoeg leren op een rustige en comfortabele manier voor de rest van zijn leven. 

 

5. Wees de baas.  Alle bovenstaande regels gelden voor wassen, borstelen en kammen. Wees kalm, vriendelijk en consequent. Laat je pup niet het besluit maken wanneer de sessie begint of eindigt of zal vergaan. Hoe minder nonsens je accepteert, hoe blijer je hond op de lange termijn zal zijn; zelfverzekerd, confortabel en rustig.  

 

Elke keer als je je hond ergens naar toe brengt en moet achterlaten, zoals de trimsalon, dierenarts of pension, maak zo min mogelijk ophef en rek het afscheid niet. Wees kalm en zelfverzekerd. Zeg "Dag lieverd, veel plezier!" Door het afscheid te rekken en onnodig veel ophef te maken, geef je je pup juist het gevoel dat er iets ergs met hem gaat gebeuren. 'Relax' 

 


Puppy na

De klok is je scorebord

Snelheid is de sleutel tot een succesvolle trimmer zijn. Snelheid is tevens de grootste uitdaging voor de meeste stagiaires, maar ook voor veel saloneigenaren. De meeste trimmers lukt het niet om de meest simpele trimbehandelingen binnen een uur te doen. Dit is inclusief wassen en  föhnen. Zelfs rondom met 3 mm lukt sommige niet binnen dat uur. Maar wie succesvol als trimmer wil zijn, de rekeningen wil betalen met terugkerende klanten, moet de tijd omarmen. 

 

Let op de tijd - hou de tijd bij - werk tegen de tijd

 

Alles wat we doen in de trimsalon, draait om tijd. Je moet je bewust zijn van elk uur, minuut en seconde. Een professionele trimmer zou in principe in staat moeten zijn om een kleine tot middelgrote hond binnen een uur te kunnen trimmen, inclusief wassen en drogen. Het eerste wat je hierbij nodig hebt, is een klok in elke ruimte van je salon met als enige vereiste dat je hem makkelijk aan het eind van de ruimte moet kunnen zien. Zo kan je eenvoudig met één blik op de klok je tijd in de gaten houden. Wil je echt je snelheid verhogen? Plaats dan een timer of een eierwekker bij je trimtafel. Maar voor je jezelf gaat klokken, moet je weten wat je uitgangspunt is. 

 

Splits de behandeling op in secties: Wassen, drogen, knippen van het lichaam, trimmen van de voeten, afwerken van de voeten, knippen van de poten, stylen van het hoofd. Als je niet weet hoe lang je er per sectie over doet, kan je ook nooit je beste tijd verbeteren. Bovendien is het veel makkelijker om de hond in verschillende secties op te delen, dan hem als een groot geheel te zien. Het werkt bovendien motiverender om je tijd op één of twee secties te verbeteren, dan het net niet te halen op een groot geheel. 

 

Als je eenmaal weet hoe lang je er per sectie over doet, is het makkelijker om doelen te stellen en je beste tijd te verbeteren. Push jezelf. Maak er een speletje van. De klok is je scorebord. Elke seconde die je wint, is een mini overwinning. Maar onthoud altijd dat snelheid en efficiency nooit ten koste mogen gaan van kwaliteit en veiligheid. 

 

Richtlijnen voor procedures

 

Geheel scheren

 

Handeling

Minuten

Percentage

Voorbereiding

25

42%

Wassen

10

17%

Drogen

8

13%

Afwerking

17

28%

Totale tijd

60 minuten

 

 

Voor honden zwaarder dan 10 kilo, voeg 5 minuten per 10 kilo lichaamsgewicht toe aan de handeling. Hierop kan je het percentage aanpassen. Voorbereidend werking omvat het wegscheren van het grootste deel van de vacht. 

 

Scheren geheel

 

 

Lichaam scheren – pootjes knippen

 

Handeling

Minuten

Percentage

Voorbereiding

10

15%

Wassen

8

12%

Drogen

15

23%

Afwerking

32

50%

Totale tijd

65 minuten

 

 

Voor honden zwaarder dan 10 kilo, voeg 10  minuten per 10 kilo lichaamsgewicht toe aan de handeling. Hierop kan je het percentage aanpassen.        

 

Lichaam scheren pootjes knippen

 

Wassen en blazen

 

Handeling

Minuten

Percentage

Voorbereiding

10

13%

Wassen

15

20%

Drogen

30

40%

Afwerking

20

27%

Totale tijd

75 minuten

 

Voor grote honden, honden die overmatig verharen of honden die extreem geklit zijn, voeg dan 10 minuten per 5 kilo lichaamsgewicht of mate van ernst van de conditie. Pas het percentage van de handeling hier op aan.      

 

Wassen en blazen

 

 

Laat je bedrijf groeien door vervolgafspraken

AgendaDe trimbranche is volop in ontwkkeling. Trimmers werken steeds meer niet alleen in hun bedrijf, maar ook aan hun bedrijf. Er is voldoende geld te verdienen in het trimmen, maar het zijn je terugkerende klanten die ervoor zorgen dat je rekeningen met continuïteit worden betaald, ervoor zorgen dat er brood op de plank komt en ervoor zorgen dat je een vast en voorspelbaar inkomen hebt.

 

De meeste trimmers trimmen hun klanten één voor één. Vaak hebben ze niet meer klanten nodig, of kunnen ze zelfs niet meer klanten per dag aannemen, maar je kan er wel voor zorgen dat je vaste klanten vaker komen. Dieren die maar een paar keer per jaar, of zelfs maar één keer per jaar, worden getrimd, nemen meer tijd in beslag en vragen meer van jou en je gereedschap. Zij brengen zelden voldoende inkomsten op ten opzichte van de tijd en moeite die nodig is om ze te trimmen. Hoe kan je deze eigenaren zover krijgen dat ze hun huisdier vaker naar jou toe brengen?

 

Idealiter, zou elk dier dat jij trimt naar huis moeten gaan met een vervolgafspraak. Het maken van een vervolgafspraak kan een succesvolste technieken zijn om jouw bedrijf te laten groeien. Als je nog geen vervolgafspraken maakt met je bestaande klanten, dan is dit het moment om dit te gaan doen. Zowel het dier als de eigenaar profiteren er van als ze vaker komen en het levert jou tevens meer inkomsten op. Er zijn verschillende manieren om jouw klanten er van te overtuigen om hun huisdier op regelmatige basis te laten trimmen.

 

 

Bijvoorbeeld: Mevrouw Bos komt haar kleine Daisy na de behandeling ophalen. Voor ze je trimsalon verlaat, heb je de gelegenheid om haar een vervolgafspraak voor Daisy aan te bieden. Zeg iets in de trant van:”Vind u ook niet dat Daisy weer heerlijk ruikt en knuffelbaar is nu ze weer net getrimd is? Zullen we direct een vervolgafspraak plannen? Ze was hier drie maanden geleden, maar u zei bij het brengen dat ze er eigenlijk al veel eerder aan toe was. Zullen we een afspraak maken voor over tien weken? Op deze manier hoeft u ons niet te bellen en hoeft Daisy niet te wachten tot wij een plekje hebben voor haar. Sterker nog, het zou voor Daisy ook beter zijn en voor u gemakkelijk zijn als we haar elke 8 tot 10 weken in plannen”

 

Het zal je waarschijnlijk verbazen hoeveel baasjes ontvankelijk zijn voor het maken van vervolgafspraken. Het maakt hun drukke leven een stuk eenvoudiger. Ze hoeven je niet meer te bellen voor een afspraak, hun huisdier komt op regelmatige basis, wat er voor zorgt dat ze er het hele jaar door netjes uitzien. En wanneer ze op regelmatige basis komen, wordt het onderhoud thuis ook eenvoudiger.

 

 

Klanten maken een vervolgafspraak sneller als er een zekere stimulans is. Ik maak zelf bijvoorbeeld gebruik van een zogenaamde VIP korting. Dit houdt in dat als ze binnen een x aantal weken weer terug komen in de trimsalon, ze een x percentage aan korting krijgen. Wil je geen korting geven, dan kan je ook iets extra’s doen voor deze klanten, bijvoorbeeld een extra service, een cadeautje of een bijzondere bandana of stropdas.

 

Een andere manier om  het maken van een vervolgafspraak onder de aandacht van je klanten te brengen, is door een opvallend bord of poster bij je kassa te hangen. Met het inplannen van afspraken voor de feestdagen wil je al direct na de zomervakantie beginnen. Zet op je poster iets in de trant van: Het is zover! Het is tijd om de afspraak voor de feestdagen van uw huisdier in te plannen. In de weken voorafgaand aan de feestdagen is het altijd enorm druk in de trimsalon. Dus wacht niet en reserveer uw afspraak nu!

 

Dit is een succesvolle methode en het is een win-win situatie voor zowel jou als de klant. Het helpt om de gaatjes op te vullen en te zorgen dat je op een zo goed mogelijk manier kan plannen. Er zijn verschillende manieren om vervolgafspraken in te plannen. Wanneer je met een afsprakenkaartje werkt, dan kan je daar de datum van de vervolgafspraak op zetten. Je kan er ook voor kiezen om standaard je klanten de dag van te voren helpen herinneren door ze op te bellen, een SMS of een e-mail te sturen. Door je klanten te helpen herinneren aan hun vervolgafspraak, verstrek je goede klantenservice en zorgt voor een geweldige relatie met je klanten.

 

 

Geef het een kans en probeer bovenstaande technieken om je klanten er van te overtuigen om een vervolgafspraak maken en laat je bedrijf groeien.