Blogs

Verhoog jij jaarlijks je prijzen?

prijsverhogingVeel trimmers hebben moeite om jaarlijks hun prijzen te verhogen, maar als je dit niet doet, betekent dit eigenlijk dat je elk jaar dat je dit niet doet, er op achteruit gaat. Jouw vaste en variabele kosten stijgen namelijk ook elk jaar en op het moment dat jij je prijzen niet verhoogd, betekent dit dat je dus zelf minder overhoudt onder aan de streep. Het is dus niet de vraag óf je je prijzen elk jaar, moet verhogen, maar met hoeveel.

 

 

Ik verhoog mijn prijzen jaarlijks minimaal met de jaarlijkse inflatie. De prognose voor de inflatie van 2019 is 2,3%. Dit komt neer op €1,15 voor een hond van €50,00. In bepaalde branches gaat het BTW tarief ook nog eens van 6% naar 9%, dus daar zal een grotere prijsverhoging plaatsvinden. In onze branche is dat niet van toepassing. Ons BTW tarief is op 1 oktober 2012 al van 19 naar 21% gegaan. Die verhoging heb ik toen ook extra doorberekend in mijn prijsverhoging. Daarnaast besloot ik toen een pinapparaat aan te schaffen en heb ik daarbij gepaarde gemiddelde kosten per klant ook daarbij doorberekend.

 

Onafhankelijk van deze inflatie kan je ook voor een extra prijsverhoging kiezen, omdat je jouw bedrijf financieel naar 'the next level' wil tillen, maar al aan je maximale capaciteit per dag zit. Stel dat dit om vier honden per dag gaat en vijf dagen per week. We gaan even uit van het laagste getal uit, dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat het om kleine hondjes van gemiddeld €50,00 gaat. Dit komt op neer op de volgende berekening: 4 x €50,00= €200 per dag x 5 dagen = €1000 per week. Gemiddeld werken we 48 weken per jaar (rekening houdend met weekenden, vrije dagen en feestdagen) dus dit komt per jaar op een omzet van €48.000. Stel, je verhoogt je prijzen dan met €2,00, dan ziet de eindsom er als volgt uit: €49.920. En dan gaan we dus alleen nog van de kleine hondjes uit, geen toeslagen of extra verkopen. Het is dus zeker lonend, afgezien nog van de inflatie, om je prijzen jaarlijks te verhogen. Sommige collega's hoor ik nu in gedachten al roepen:"Maar straks raak ik mijn klanten kwijt!" Geloof me, de juiste klanten die tevreden zijn over jouw dienstverlening en kwaliteiten, die gaan echt niet hun geliefde viervoeter voor €2,00 naar een ander brengen. Bovendien houden de meeste mensen niet van verandering en hebben de ze geen zin om te zoeken naar een andere trimsalon voor een paar euro. Jij gaat toch ook je brood niet ergens anders kopen als het bij je favoriete bakker 20 eurocent duurder wordt? 

 

Maar hoe pak je die prijsverhoging het beste aan? Hieronder geef ik enkele tips voor het schrijven en versturen van een prijsverhogingsbrief aan jouw klanten:

 

  1. Houd het bij het schrijven van een prijsverhogingsbrief aan je klanten simpel. Verontschuldig je op geen enkele manier voor de prijsverhoging. Ik zal hier een voorbeeld plaatsen van een brief die je aan je klanten mee zou kunnen geven:

Lieve klant,

 

het was een waar genoegen om met u en uw huisdier te mogen samenwerken afgelopen jaar. Bedankt voor het in mij gestelde vertrouwen van de zorg voor uw hond/kat/cavia/konijn. Als gevolg van de stijgende kosten voor mijn bedrijf zullen mijn tarieven in 2019 licht stijgen. Mijn prijzen zullen met €2 voor kleine honden stijgen en voor grote honden met €3,50. 

 

Ook in het nieuwe jaar zal ik mijn uiterste best blijven doen om u de best mogelijk zorg en trimbehandeling aan uw dier te geven. Ik kijk er dan ook naar uit om onze samenwerking in 2019 weer voort te mogen zetten. 

 

Hartelijke groet,

(naam)

(bedrijfsnaam)

 

2. Hoe en wanneer verstuur je je prijsverhoging? Als je je klanten op regelmatige basis een e-mail of nieuwsbrief stuurt, dan kan je dit eenvoudig op deze manier doen, maar om er zeker van te zijn dat iedereen dit bericht krijgt en het bijvoorbeeld eng vindt om mensen dit persoonlijk te vertellen, kan je deze brief ook aan elke klant persoonlijk meegeven of in de vorm van een algemene mededeling in de trimsalon ophangen. Maak het jezelf niet moeilijker dan het is.

 

Mocht je toch een paar klanten kwijtraken (en dan is het nog niet gezegd dat het door de prijsverhoging komt), dan zullen het er maar 2-5 op een paar honderd klanten zijn. Zeg nou zelf, je wil zelf ook niet met mensen werken die ontevreden zijn en niet willen betalen voor jouw tijd. Mijn ervaring is trouwens dat de klanten die weg gaan, vaak de klanten zijn die ik stiekem toch liever kwijt dan rijk was ;-) bovendien kreeg ik er dan meestal leukere klanten voor terug. Ik neem dus graag afscheid van klanten die puur en alleen weg gaan vanwege een prijsverhoging, want ze maken op deze manier ruimte voor klanten die wel op tijd komen, mijn diensten het geld wel waard vinden en meer respect voor mij hebben. 

 

 

 

 

 

 

Hoe bedenk je de naam van jouw trimsalon?

Een naam bedenken voor je trimsalon kan een moeilijk klusje zijn. Als je dit leest bent ben je waarschijnlijk van plan een eigen trimsalon te beginnen en ben je nog op zoek naar een pakkende en originele naam. Met de naam van een kan veel gezegd worden, maar hoe kies je nu een goede naam voor jouw trimsalon?

Een naam is niet zo maar bedacht. Het is begrijpelijk dat je een goede naam zoekt, maar blijf er niet in hangen. Plan voor jezelf een deadline wanneer de naam van jouw trimsalon vast moet staan. Hieronder vind je een stappenplan voor het bedenken van een goede naam voor jouw salon:

 

Schakel je netwerk in

 

De naam van je trimsalon hoeft natuurlijk niet door jezelf bedacht te worden. Durf je omgeving erbij te betrekken door vrienden, familie of bekenden te vragen voor het meedenken van een naam voor jouw trimsalon. Wanneer jij een mooie naam hebt bedacht of wanneer een ander met een goed idee komt, dan ben je er nog niet. Vraag je netwerk dan om feedback om te controleren of de naam écht passend is bij jouw trimsalon.

 

Less is more

Om te voorkomen dat jouw naam duizend in een dozijn wordt, is het dan ook aan te raden gedurende de brainstormfase om zo breed mogelijk te denken en veel mogelijkheden naast elkaar te leggen. De naam moet natuurlijk wel een link hebben met het trimmen, de producten en diensten die jij wilt gaan aanbieden. Verzamel daarom eerst zoveel mogelijk namen die er in het brainstormproces voorbij komen. Pak pen en papier en neem enlele uren de tijd om alle termen die je te binnen schieten te noteren. Schrijf alles op. Het maakt niet uit hoe onlogisch sommige namen misschien klinken. Wegstrepen kan altijd nog. Misschien brengt een op het eerste oog gekke naam jou later wel op heel andere ideeën. Sterker nog, ik flapte mijn naam (Doggy Style) er als eerste en als grap er uit, maar dat werd hem uteindelijk wel!

 

Plan een brainstormsessie

 

De naam van jouw trimsalon zal dus vanuit jouw netwerk naar voren moeten komen of langzamerhand geperfectioneerd worden door de feedback die je krijgt. Plan een brainstormsessie in om de naam te bespreken met een klein groepje (ongeveer 5) mensen. Hoe meer diversiteit in je brainstormgroepje hoe beter, dus probeer verschillende mensen aan je groepje toe te voegen; een ondernemer, iemand die verstand heeft van reclame, een (toekomstige) klant, etcetera.

 

Begin in je brainstormgroepje eerst met een onderwerp (bijvoorbeeld ‘natuurlijk’ of 'glamour') en geef iedereen een 10-15 minuten om alles op te schrijven waar hij of zij aan denkt. Daarna kan de brainstorm echt beginnen. Wanneer het niks oplevert kies je een ander onderwerp kiezen en opnieuw beginnen.

 

Maak een top tien

 

De naam van de trimsalon hoeft nog niet vast te staan na de eerste brainstormsessie. Probeer echter wel een top tien van namen te maken die goed aansluiten bij je doelgroep, de activiteiten en het imago van jouw trimsalon. Wanneer je een top tien hebt dan kan je je omgeving daarover laten stemmen of kan je zelf de minst leuke gaan afstrepen. Uiteindelijk zal de beste optie overblijven en eindig jij met een passende naam.

 

Wees origineel en controleer beschikbaarheid

 

Namen van trimsalon zijn tegenwoordig overal op het internet te vinden, maar vergeet echter niet vanuit je eigen kracht en doelgroep te denken. Kies je naam omdat het goed past bij waar het voor staat, maar laat het niet te veel lijken op de naam van een naam van een collega. Je hoort uit te gaan van de visie van jouw bedrijf, jouw doelgroep , de producten en behandelingen die jij wilt aanbieden.

 

Voordat je de gekozen bedrijfsnaam gaat gebruiken op je website, posters, flyers en een stapel visitekaartjes laat drukken, controleer je eerst de beschikbaarheid bij de Kamer van Koophandel.  Je mag geen bedrijfsnaam voeren die al in gebruik is of sterk lijkt op de naam van eventuele concurrenten of bestaande merken, al kunnen de voorwaarden in onderlinge regio’s wel enigszins verschillen. Voorkom teleurstellingen door al tijdens het brainstormen gebruik te maken van Google naar bestaande trimsalons die overeenkomsten vertonen met de mogelijkheden die jij in gedachten hebt.

De Utsumi hysterie en Les Pooch hype: zijn ze hun geld waard?

UtsumiToen ik mijn man de factuur overhandigde van mijn Utsumi half moon kam, vroeg hij in zijn onschuldhoeveel kammen ik wel niet had gekocht. Terwijl ik naar het plafond staarde om zijn blik te ontwijken, antwoordde ik quasi-nonchalant (alsof het de normaalste zaak van de wereld was): Eén. Ik zag hem hoofdschuddend een commentaar inslikken. Gelukkg was mijn man zo verstandig om er niet tegen in te gaan, want hij heeft dezelfde afwijking met hengelsport en ik snoer (haha, toepasselijk) hem dan altijd met hetzelfde argument de mond: "Jij koopt ook hengelsport waar ik het nut niet van in zie en geen verstand van heb. Bovendien is dat een hobby, dus dat kost geld en dit is mijn werk en dat levert geld op!"

 

"Tachtig euro voor een kammetje. Die is gek!"Eerlijk gezegd dacht ik hetzelfde toen collega Nathalie Thunissen hysterisch was toen zij hem als eerste rechtstreeks uit Japan had geïmporteerd. Vooral omdat Nathalie wel vaker hysterisch doet (luf joe Nat). Maar de hysterie werd een hype en hoewel ik lang geweigerd heb om achter de kudde aan te willen hobbelen, ben ik dan sinds enkele maanden ook overstag. Mijn stagiaires weten dat als ze het risico van stokslagen en andere lijfstraffen willen ontlopen, ze van mijn kammetje af moeten blijven! My Preciousss...

 

(Ik voelde plaatsvervangende pijn Nathalie toen jouw geliefde kammetje spoorloos verdwenen was)

 

Een andere, onmisbaar stukje gereedschap in mijn trimsalon zijn de Les Pooch borstels (sinds vorige week eindelijk weer leverbaar in Nederland en verkrijgbaar bij Jetty van der Hulst). Ook in dit geval kan ik mij voorstellen dat je je afvraagt of ze het geld waard zijn. Want eerlijk is eerlijk: Ze worden dan wel de Ferrari's onder de borstels genoemd, maar je betaalt er dan ook de prijs naar. Wat is nu het verschil met een goedkope.'normale' slickerborstel ?

 

Les Pooch

Toen ik 10-11 jaar geleden de opleiding volgde, had ik ze op school wel in de vitrine zien staan, maar ik kon me niet voorstellen waarom een borstel van 50 euro nu beter was dan één van 5 euro. "Kom op, we hebben het over een borstel!", dacht ik nog. Aangezien het opstarten van een trimsalon vanuit de Bijstand al moeilijk genoeg was, gunde ik mijzelf die luxe niet en schafte ik eerst een paar goedkope slickerborstels aan. Door de snelle slijtage moest ik deze echter bijna net zo vaak als mijn tandenborstel vervangen. Ik koop er overigens elk jaar nog steeds een paar, maar die gebruik voornamelijk voor vuile klusjes zoals het verwijderen van haar uit mijn deurmat. 

 

"Oké, " denk je nu misschien "ik geloof best dat ze fijn werken, maar welk voordeel hebben ze nog meer? Wat is hun meerwaarde? Wat maakt hen het geld waard?" Zoals ik in de vorige alinea schreef, moest ik de goedkope slickerborstels bijna net zo vaak als mijn tandenborstel vervangen, omdat ze aanzienlijk sneller slijten.  Toen ik de aanschaf van het aantal versleten slickerborstels per jaar bij elkaar op telde, kwam ik qua kosten zelfs boven de aanschaf van een Les Pooch uit. Sterker nog: Ik heb mijn eerste Les Pooch Matt Zapper inmiddels al 8 jaar en deze is nog steeds in goede staat! Wat ik ook erg prettig vind van deze borstels, is dat er voor diverse vachtsoorten en functies een specifieke borstel verkrijgbaar is. Hartstikke logisch, want een Maltezer heeft niet dezelfde vacht als een Briard. Ook vraagt een goed onderhouden vacht een heel andere aanpak dan een Doodle vacht met flinke klitten. De borstels zijn bovendien erg flexibel, waardoor ze prettiger werken en je handen en polsen minder belasten wat ook voor de huid van de hond prettiger is.

 

Mijn conclusie: De borstels uit het hogere segment zijn in aanschaf wellicht duurder, maar hun levensduur is aanzienlijk langer en ze zijn een invetering in zowel je eindresultaat, werkefficiëntie en besparing van je lichaam. 

 

 

* In dit artikel neem ik de Utsumi half moon kam en Les Pooch borstels als voorbeeld, omdat deze het meest actueel zijn. Ik ben ook erg blij met mijn mijn Chris Christensen borstels en kammen. 

Wat zegt jouw logo en huisstijl over jou?

Eén van de examenopdrachten van De Trimacademie is een reclame opdracht. Deze opdracht krijgen ze al in de eerste les mee en in de derde les hebben we het al over ondernemen, ondernemersvaardigheden en social media. Dat lijkt vrij vroeg in de opleiding, omdat het dan doorgaans nog minimaal een jaar duurt eer de leerling een eigen trimsalon gaat starten, maar ik ben van mening dat je er niet vroeg genoeg mee kan beginnen. We hebben het hier niet over stagiaires die al voor zichzelf beginnen in dit stadium, maar over bewustwording van de fenomenen ondernemerschap, marketing en netwerken. 

 

Een van de adviezen die ik altijd geef is: investeer in een professioneel opgemaakt logo en huisstijl, maar denk zelf ook mee met de opmaak kunstenaars. Welke eerste indruk maakt jouw trimsalon bij jouw klanten? Welke blijvende indruk maakt het? Maar ook de uitstraling van jouw salon, het pad van de auto naar jouw salon en jouw eigen verschijning en omgang met de klant speelt hierin mee. Charme wordt vaak over het hoofd gezien, maar het is een van de meest overtuigende communicatiemiddelen die er is. Een succesvolle trimsalon runnen vereist een zekere mate van charme om een echte verbinding met je publiek te maken. Simpel gezegd; charme is het geheime wapen van een succesvolle trimsalon. Dus, hoe kan je jouw merk met charme overbrengen om jouw publiek te boeien? Zorg dus dat elk contactmoment prettig en inspirerend is.

 

Om een rol in de branche te spelen, is het van groot belang dat jouw klanten jouw bedrijf hoog opnemen. 

 

Hoe zouden jouw klanten jouw salon waarderen? Hoe denken ze over jouw salon als merk? Hebben ze een mening over de mate van dienstverlening? Blijven ze bij jouw salon? Kleine details kunnen het verschil maken tussen middelmatigheid of een ster status in het hoofd van jouw klanten. Salons die de X-factor hebben, vergroten de salonbeleving en onderscheiden zich van de rest. Dit is de essentie van jouw salon; maak jouw salon als merk zo betoverend en opmerkelijk dat jouw klanten niet eens overwegen om het ooit eens bij de concurrentie te proberen.

 

Drie elementen die jouw bedrijf opmerkelijk maken

1. Merk

Het 'merk' is snel gezegd de definitie van een bedrijf, omdat je niet aan iedereen de 'wie' en 'wat'aan iedereen kan uitleggen. Jouw merk is jouw baken. Het zend signalen uit en spreekt jouw potentiële klanten aan. zodat ze jou kunnen vinden

 

2. Indruk

Jouw imago is afhankelijk van wat anderen van jouw denken. Het perfectioneren en weergeven van de merkaanwezigheid van jouw salon communiceert en weerspiegelt jouw merkboodschap. Het doel van een indruk van het merk is het creëren van vertrouwen en betrouwbaarheid in en van jouw bedrijf.

 

3. Identiteit

Je merk neerzetten is net flirten. Beeld je de kracht van een merk in dat echt met mensen kan flirten en verbinden. Een merk is de combinatie van creatieve communnicatiemiddelen die vertellen wie en wat jij bent in een momentopname. Deze middelen communiceren de identiteit van jouw salon in de vorm van lettertypes, kleuren, logo, slogan, foto's en woorden. Het creëren en uitdragen van je merk, is het creëren van charme.

 

Hoe wordt jouw merk uitgedragen? Laat het een blijvende indruk bij jouw klanten en gasten? Een merk, wanneer het in harmonie werk met imago, indruk en identiteit, is de beste weg naar een onweerstaanbaar bedrijf.

 

Wanneer was de laatste keer dat jij jouw merk hebt opgefrist?

De gemiddelde salon verliest 20% van zijn klanten op maandbasis en van elke tien nieuwe klanten komen er maar drie terug. Slechte klantenservice speelt soms zeker een rol, maar er is een heel andere boosdoener verantwoordelijk voor het lage percentage herhaalbezoeken: het merk

 

Je merk is hoe jij communiceert met het publiek waarom ze voor jouw salon zouden moeten kiezen

 

In andere bewoording; jouw merk is jouw bedrijf. Het probleem is dat veel salon denken dat ze de concurrentie enkel aan kunnen gaan door de kwaliteit van hun werk. Ze gebruiken dezelfde meestgebruikte lettertypes, kleure en achtergronden die honderden andere salons ook gebruiken en focussen alleen maar op naamsbekendheid. Ze proberen de concurrentie aan te gaan enkel op kwaliteit, maar de realiteit is dat kwaliteit leveren niet de basis is voor competitie in het bedrijfsleven; het is een vereiste.

 

Veel salons leveren goed werk. Ze zouden anders niet bestaan. De vraag is waarom iemand jouw salon zou kiezen boven die van een ander. Als jouw enige antwoord de kwaliteit die je levert is, dan zal de keuze voor jouw salon alleen gebaseerd zijn op locatie en prijs. 

 

In plaats van een prijsoorlog aan te gaan met jouw concurrentie, kan het ontwikkelen van een uniek merk voor jouw salon voor het aantrekken van meer nieuwe klanten en zorgt er voor dat bestaande klanten terug komen. Hoe je je merk van jouw salon ook voorstelt, het moet het USP (Unique Selling Point) van jouw trimsalon overbrengen om jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie voor het publiek. Alles over jouw logo, kleurkeuzes, layout, prijzen, aangeboden diensten en uiterlijk van jouw salon zou dezelfde boodschap over moeten brengen. 

 

De kracht van charme is pakkend, beïnvloedend en aantrekkelijk. Elk merk kan profiteren van het integreren van charme in creatieve communicate uitingen. In de trimsalonbranche ligt de lat hoog. De merken hebben een kenmerkende stijl nodig om zich te onderscheiden en ideale klanten aan te trekken in een aardig verzadigde markt. Professionele marketing en merkbepaling zorgt voor een aantrekkelijke, geloofwaardige en goed gepositioneerd merk. 

 

Wanneer was de laatste keer dat jouw merk opgefrist is? Als jouw antwoord meer dan 5 jaar geleden is, dan kan het tijd zijn om jouw merk en wat het 'vertelt'over jouw bedrijf te herevalueren. 

 

Marketing

 

 

 

 

Wat is SEO?

SEOOuderwets adverteren in het huis-aan-huis-blad, kabelkrant of in de Gouden Gids is passé en zonde van je budget. Bovendien kan je je geld maar één keer uitgeven en dan bij voorkeur met een zo hoog mogelijk rendement. Het mag duidelijk zijn dat je in deze tijd nergens meer bent zonder het internet en het hebben van een website voor je trimsalon daarin ook onmisbaar is. Met alleen het hebben van een website ben je er echter nog niet. Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine, dus goed vindbaar zijn in Google is marketingtechnisch een van de meest belangrijke doelen. SEO kan je daarbij helpen. Maar wat betekent SEO nu eigenlijk en hoe werkt het?

 

SEO is de afkorting voor 'Search Engine Optimalization en betekent letterlijk vertaald'zoekmachine optimalisatie' en vertaald naar je website betekent dit dat je je website zo in kan richten dat deze beter gevonden wordt in Google, of nog beter: bovenaan op de eerste pagina in Google. Natuurlijk is niet alleen de hoge positie belangrijk, maar wel in combinatie met de juiste zoekwoorden. Je hebt erbijvoorbeeld niks aan als iemand in Amsterdam een trimsalon zoekt en jij in Zuid-Limburg bent gevestigd. 

 

Onderstaand een stappenplan om te kijken of jouw website optimaal is ingesteld voor de zoekmachines en hoe je deze kan verbeteren:

 

Stap 1: Controleer hoe goed jouw website vindbaar is in de zoekmachines

Ga naar Google en toets een paar relevante termen in en kijk op welke positie jouw website staat. Je doel is om bij de eerste drie vermeldingen op de eerste pagina te staan. Als je je positie wil verbeteren, kan je natuurlijk daar iemand voor inhuren, maar met de tips in dit artikel, kan je dit ook heel goed zelf. Ook heeft Google webmasterhulpprogramma's.

 

Stap 2: Zoekmachines, Google en andere websites

 

Er zijn drie zaken van belang bij zoekmachine optimalisatie:

1. Je website is technisch in orde en goed leesbaar voor zoekmachines.
2. De zoekmachine ziet door enkele specifieke elementen waar jouw website over gaat
3. Populariteit van je website. Wordt er bijvoorbeeld door andere websites naar jou doorgelinkt?

 

Op http://seo.mkbservicedesk.nl/kan je deze onderdelen gratis laten testen. Deze site geeft je een score voor elk onderdeel en laat je zien welke gebieden aandacht verdienen als je aan de slag wilt met zoekmachine optimalisatie.

 

Stap 3: De juiste zoektermen kiezen

Kies één tot maximaal drie zoekwoorden uit waarop je gevonden wil worden. Neem voldoende tijd voor deze stap want dit is heel belangrijk. Kies niet enkel voor het woord 'trimsalon' of 'hondentrimster,' dat is te algemeen, maar kies bijvoorbeeld voor de woordcombinatie 'trimsalon Amsterdam'. Gebruik vakjargon, maar de woorden die een leek zou gebruiken. Denk ook na of je een woord in enkel- en/of meervoud wil gebruiken.

 
Tip: Google tools
Google heeft handige tools waarmee je kunt kijken welke zoekwoorden populair zijn op dit moment (Google Insights for Search en de Keyword Tool), maar je kan ook bekijken met welke zoekwoorden mensen op je website zijn terecht gekomen, zoals met Google Analytics. 

 

Stap 4: Optimaliseren maar!

Als je je website hebt geanalyseerd via http://seo.mkbservicedesk.nl/ , dan blijkt uit de score waar je zwakke punten liggen. Hiermee kan je aan de slag. 

 
Zoekmachine optimalisatie checklist:
 
  • Zoekwoordenlaat je terugkomen in je titels, metatags en in de inhoud van je pagina’s.
  • Schrijf sterke en unieke inhoud. Hierbij zorg je dat de zoekwoorden in de eerste 200 woorden voorkomen. Zorg er alleen voor dat je dit niet op iedere regel doet, want dan zullen de zoekmachines je als spam rapporteren.
 

Stap 5: Staat alle relevante informatie op je website?

Staat je telefoonnummer op je website en is deze eenvoudig te vinden? Kunnen bezoekers je e-mailen of een contactformulier invullen? 

 

Stap 6: Word een ster

Als je een goede website hebt, is het belangrijk om de wereld dit te laten weten. Dit kan je doen door:
  • Klanten en leveranciers te vragen om naar jouw website te linken.
  • Artikelen (blogs) op jouw website of de website uit jouw branche te schrijven. 
  • Reageer op andere websites met goed onderbouwde reacties en noem in de afzender je website
  • Kijk of er relevante zoekpagina's voor jouw branche zijn en vraag daar een link aan.
  • Je mag niet betalen voor links om je positie in Google te verhogen, want dat is tegen de regels van Google en kan juist een lagere positie in de resultaten opleveren of zelfs tot gevolg hebben dat jouw website geblokkeerd wordt.
  • Social media
 
 

Een eenvoudige manier om jouw website onder de aandacht te brengen is door op al je communicatiemiddelen het internetadres te zetten, zoals je online handtekening in je mail, visitekaartjes, briefpapier en promotiemateriaal.